37@37

Marius Hauge / 37 fotografier

Åpning fredag 6/9 kl 19.00, Studio A7, Akersgata 7

Dette er ikke Greatest Hits. Det er mer som om man setter iTunes eller iPodʼen på
random, så dukker det opp en del fint, en del festlig, noe dårlig man skipper forbi, og
innimellom noe sølv man stopper og hører på, eller ser på i dette tilfellet. Så tenker
man okei, det kan jeg vise.

Hvorfor 37? Eller hvorfor Thirtyseven at Thirtyseven? Det var, det er, en idé, og som
med alle idéer man får, så gjennomfører man det eller ikke. Noen idéer endres og blir
til noe annet. Noen ligger der på papiret, i en liten rød bok som man ser på fra tid til
annen, og det er flere slike bøker. Og man plukker det opp og gjennomfører noe man
har skriblet ned, en tegning med strekmennesker. Som når jeg fotograferer Inger
Reidun Olsen gående, dansende, over et fotgjengerfelt på Tøyen, og jeg står oppe
på Galleri GAD, og det blir en uvanlig vinkel, og det blir en hit. En slags hit.

I dette tilfellet husker jeg en utstilling på Fotogalleriet som het "Thirty before Thirty"
eller liknende, og så vidt jeg husker var det Jonas Ekeberg. Jeg lar vær å google det.
Jonas Ekeberg som jeg fotograferte i en sammenheng i Bergen for Klassekampen
rundt årtusenskiftet, jobbet han for Riksutstillinger mon tro? Han pekte i kamerat med
en drill, selvsikker. Jeg registrerte. Klikk. Klikk. Mange år senere ringer han meg og
lurer på om jeg har et bilde av Monica Winthers performance på det nå legendariske
galleriet TAFKAG, det har jeg, men tatt med et lite kompakt digitalkamera, og det
funker ikke til en utstilling på Preus. Heldigvis har jeg fotografert henne da hun har en
performance utenfor det nå nedlagte Galleri Rekord, den 13/4-2007, jeg husker
datoen fordi det er den samme kvelden jeg møtte hun som nå er mor til mine to barn
for første gang. Fredag den 13de faktisk. I det samme Galleri Rekord fotografer jeg
Ingvild Langgård, med min jakke på, langt inn i et rom, inn i mørket, lyset faller, men
jeg hadde lært meg å eksponere, endelig lært meg å ta kontroll, og dette sammenfallt
med en gjenoppdagelse av sorthvittfotografiet, og jeg ville lage en utstilling som het
"The Discovery of Dark Matter" fordi på denne tiden var det mye snakk om den
mørke materien i Universet. Jeg hadde funnet min materie, og den var sorthvitt og
film og kjemi og jeg hadde blitt med i dette kollektivet hvor vi hadde mørkerom bak
studio og der skal jeg stå og fremkalle film og kopiere bilder til langt på natt mange,
mange netter og jeg har en nyfødt baby hjemme og jeg er et sted midt imellom det
som var og det som nå er, og det som nå er, det er fordi jeg var der.
Om du forstår?

Marius Hauge (1975), bor og arbeider i Oslo som fotograf og lærer i fotografi ved Oslo
Fotokunstskole. Han har en bakgrunn som performancekunstner fra gruppen Display. Hauge
har stilt ut ved Preus Fotomusem (Horten), Blunk Galleri (Trondheim), Noosphere Gallery
(NYC) og stiller nå ut ved London Analogue Festival med åpning 7/9 2013.

For mer info: www.mariushauge.no / 95786640
Marius Hauge / 37 fotografier
Bilde: Marius Hauge