Tidligere student
– Et skifte i hvordan man bruker bilder på internett
11/15/2019
Stikkord:
Tidligere OFKS-elev, Christian Tunge, er aktuell med utstilling på Galleri Golsa og bokutgivelse på Heavy Books. (Foto øverst: Jan Khür)
Gratulerer med ny soloutstilling! Long Lust Love vises i disse dager på Galleri Golsa, hva viser du i utstillingen?
Utstillingen består av ni nye silketrykk, som er en del av en installasjon i gallerirommet. Skisser fra serien ble først vist på Got It For Cheap. Deretter ble jeg invitert av Golsa til å videreutvikle prosjektet i samarbeid med deres kuratorer.
Jeg så et skifte i måten en ny generasjon bruker bilder på internett. De har en større forståelse for visuelt språk og bruker antydninger heller enn å være «in your face».
Prosjektet tar utgangspunkt i små thumbnail-bilder fra internett på under 300 pixler og noen ganger 4 kilobyte. For å skalere bildene opp til ønsket størrelse rastererer jeg filene, slik at de består av forholdvis store prikker, heller enn digitale piksler. Når bildene blåses opp på denne måten blir de uklare og det kan være vanskelig å identifisere personene i bildet eller situasjonen de befinner seg i. Denne forskyvningen mellom det digitale og det analoge, og det som mistes på veien, er det som danner kjernen for prosjektet. Det grove rasteret aktiviserer rommet ved at man må ta et steg tilbake for å studere motivet, og ta et steg framover for å studere materialiteten i verkene.
Ved første øyekast virker utstillingen ganske seksuell, nærmest erotisk – noe tittelen også hinter om?
Ja, thumbnailene er hentet fra datingapper, eskortesider, modellprofiler og pornosteder – de bildene som brukes til å lokke betrakteren til å trykke på filmen eller sveipe til høyre på datingprofilen. Alle de portretterte er unge og har et moderne, oppdatert og bevisst forhold til selvrepresentasjon. De vet hvordan de lokker betrakteren og lager clickbait-bilder på et mer avansert nivå enn vi er vant til fra dagspressen.
Tittelen Long Lust Love refererer åpenbart til begrepet «long lost love». Det er sikkert litt kitsch, men jeg liker den. Jeg har blitt veldig interessert i «lust»-begrepet når vi snakker om bilder. Det omfavner noe av det instinktive ved å «kikke» og reagere på bilder før man analyserer dem.
Det er ironisk at du snakker om internettkultur og ungt visuelt språk, også viser du silketrykk – en cirka 1000 år gammel teknikk?
Haha, ja, men det er en grunn: Det at silketrykket er så gammelt, gjør at det også er primitivt. Bildene blir strippet ned til det minimale. De er to-fargede, rasteriserte trykk, ikke fotografiske representasjoner. Forenklingen av motivene er knyttet til det primale i oss og «lust»-begrepet: Den utfordrer vår instinktive forutinntatthet og ønske om å kategorisere og systematisere verden rundt oss. Betrakteren må, basert på sine erfaringer og oppfattelse av internettkultur, kjønnsidentitet, maktbalanse og bildeforståelse, ta et standpunkt om hvem disse menneskene er og hvorfor de blir presentert på denne måten.
Du driver forlaget Heavy Books og har tidligere utgitt flere bøker. På åpningen av utstillingen lanserer du også en ny publikasjon?
Ja, på mange måter er det i bokform at jeg føler meg mest hjemme. Jeg starter alltid med en idé om en publikasjon, så tenker jeg hvordan den kan overføres til gallerirommet. Jeg har nå utgitt seks bøker, dette blir min syvende. Den er laget i samarbeid med kunstneren Flemming Ove Bech, som har bidratt i flere Heavy Books-prosjekter. Boken er printet på en risomaskin av Fuzzy Logic Press og trykket i to primærfarger. Når man trykker primærfarger oppå hverandre fremstår de som grå, men ved nærmere inspeksjon kan man differensiere dem. Dette er en teknikk som referer til silketrykkene i utstillingen, også flere grafiske elementer i boka går igjen i galleriet.
UTSTILLINGEN LONG LUST LOVE AV CHRISTIAN TUNGE VISES PÅ GALLERI GOLSA TIL OG MED 17. NOVEMBER.