Utstilling

Fotografiske observasjoner

9/12/2023

Bjarne Bare er aktuell med utstillingen Moral Hazard. Vi har snakket med Bjarne om utstillingen, menneskets tendens til å presse naturen og økonomiske systemer, og om hvorfor nettopp fotobøker er så viktige for Bjarnes arbeidsprosess.
Dokumentasjonsfoto fra utstillingen Moral Hazard av Bjarne Bare på Osl Contemporary. Foto: Osl Contemporary

Du er aktuell med utstillingen Moral Hazard hos galleriet OSL Contemporary i Oslo. Hva får publikum se i utstillingen?

Moral Hazard består av 12 nye arbeider, og er tematisk en fortsettelse av mine siste utstillinger Breathing, Together og The Itch, samt boka The Hollow Man. Tittelen kommer fra en doktorgrad skrevet om forsikringsindustrien på 80-tallet, hvor konklusjonen var at personer som er forsikret, ofte tar unødig risiko rundt sine eiendeler. Ordene har sirkulert igjen nylig vedrørende bankkollapsen i Silicon Valley, da det viste seg at ledelsen tok ut milliarder i bonuser uka før SVB kollapset, og fikk beholde bonusene, til tross for at staten kausjonerte ut banken for å redde den amerikanske, og globale, økonomien. Etter 2008 sa de aldri mere, men gjorde det likevel, og bankledelsen spekulerte i nettopp dette. 

Jeg har tenkt mye på dette, og videre mot menneskets behandling av naturen rundt oss, spesielt i sommer med alle historier om stakkarslige nordmenn på sydenferie utsatt for ekstremvær. Vi har en tendens til å pushe naturen, lik våre eiendeler og det økonomiske systemet vi er avhengig av, og tenker at det ordner seg. Alt henger sammen og det er kanskje på tide å trå på bremsene. 

Dokumentasjonsfoto fra utstillingen Moral Hazard av Bjarne Bare på Osl Contemporary. Foto: Osl Contemporary

På bakrommet i utstillingen er det noen fotografier av planter, i mindre formater, fra en utstilling som du hadde på Risør kunstpark i sommer. Kan du si noe om disse bildene og utstillingen som de var del av?

I juni i år åpnet jeg en utstilling i forbindelse med Risør bys 300 års-jubileum etter invitasjon fra Risør Kunstpark. Arbeidene nevnt over stammer fra den utstillingen og skal henge i det nye regjeringskvartalet. De er avbildninger av såkalte ballastplanter, som kom til Norge i form av frø som blindpassasjerer under skutetida på 1700-tallet. Norge var fattig da, og skutene, ofte fra Nederland, seilte tomme nordover da Norge ikke hadde økonomiske muskler for import. Da skutene var konstruert for å seile med tung last, måtte de veie opp og fylle lasterommet med stein, pukk og jord. Denne «ballasten» ble tømt i norske fjorder, og med den mye frø, som senere har trives godt og spredt seg over hele landet. Mange av plantene er i dag regnet som norske og har etablert seg som del av vår flora. 

Dokumentasjonsfoto fra utstillingen Moral Hazard av Bjarne Bare på Osl Contemporary. Foto: Osl Contemporary

Tidligere i år ga du ut fotoboken The Hollow Man, kan du fortelle om bildene i denne boken og ditt forhold til fotobøker?

Fotobøker er viktige da de, for meg, er kapitler i min egen arbeidsprosess. Med dem kan jeg stoppe opp og sette opp arbeider fra en periode og markere en fase i prosessen. De er også demokratiske i at de trykkes i et bredt opplag og lever sitt eget liv rundt i verden. Samtidig er de spesielle da de gir en intim opplevelse av arbeidene, i motsetning til gallerirommene som skaper en annen for helhet og opplevelse. 

Boken, The Hollow Man er utgitt av Hassla, og bildene i den stammer fra perioden rundt 2020-23. De er mine observasjoner av omverden under og rundt pandemien. Kort fortalt er jeg opptatt av hvordan vi satte et plaster på såret og gikk videre. Det er en åpen serie, som fortsetter. I november er jeg invitert av Tokyo Art Book Fair for å representere Norge i deres nordiske fokus, og skal lage en spesialutgave av boken for dem på 44 eksemplarer i samarbeid med twelvebooks. 

Dokumentasjonsfoto fra utstillingen Moral Hazard av Bjarne Bare på Osl Contemporary. Foto: Osl Contemporary

Bak enhver utstilling og bok ligger det en omfattende prosess. Hvordan vil du beskrive din egen arbeidsprosess? 

Jeg ser på ting, leser, og har inspirerende venner. Sammensatt skaper det meningsinnhold som resulterer i arbeider i form av fotografiske observasjoner. 


MORAL HAZARD
AV BJARNE BARE VISES PÅ OSL CONTEMPORARY TIL OG MED LØRDAG 23.09. BJARNE ER TIDLIGERE STUDENT PÅ OSLO FOTOKUNSTSKOLE. SE MER AV BJARNES FOTOGRAFIER HER.

Ønsker du å studere fotografi eller vil du studere videokunst og film? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplass for heltids- og deltidsstudium (kveld). Skolen tilbyr undervisning i de to linjene «fotografi» og «film- og videokunst». Skolen tilbyr også fotokurs. Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning eller filmutdanningoslofotokunstskole.no.

Liknende artikler