OFKS-lærer

Geir Moseid på QB

9/26/2023

Fotokunstner og OFKS-lærer Geir Moseids utstilling på QB Gallery er inne i sin aller siste uke. Vi har snakket med Geir om utstillingen som han beskriver som en personlig bearbeiding av å bli far til trillinger.
Geir Moseid - Meanwhile, 2023. Fra utstillingen Our Other Room på QB Gallery. Foto: Tor Simen Ulstein / KUNSTDOK

Du er aktuell med utstillingen Our Other RoomQB Gallery. Hva viser du i den?

Jeg viser et smalt utvalg av bildene jeg har produsert over de siste to årene. I 2020 fikk vi trillinger, så på sett og vis er disse verkene en personlig bearbeiding av det som har hendt og følelser jeg har opplevd.

Geir Moseid - Second Stage, 2023. Fra utstillingen Our Other Room på QB Gallery. Foto: Tor Simen Ulstein / KUNSTDOK

Fotografiene dine plasserer seg tilsynelatende i et overlapp mellom iscenesettende fotografi og en dokumentarisk tilnærming til mediet. Hvordan vil du selv beskrive din arbeidsprosess?

Den varierer, men gitt min situasjon så har jeg forsøkt å ha et aktivt blikk nært eller i selve hjemmet. Noe gjenskaper jeg og bearbeider over tid, andre ting ser jeg og finner riktig tidspunkt. Et av bildene viser blomster og disse fulgte jeg med på i noen uker til det føltes riktig. Det handlet mest om lys og forråtnelse .

Bildet av bananene derimot lagde jeg fire versjoner av, over noen uker, etter først å ha sett de liggende glemt på kjøkkenbenken, tinte og omformet. Hånda over ansiktet så jeg i et hektisk øyeblikk og følte at det hadde en ambivalens som hadde et potensiale, så jeg gjenskapte det noen dager seinere.

Geir Moseid. Foto: Annelen Røe

Menneskelige relasjoner, ambivalens og åpne narrativ er begreper som går igjen i beskrivelsene av dine motiver og tematikk. Er dette beskrivelser du kjenner deg igjen i?

Absolutt, det er det jeg baserer store deler av virke mitt på. Jeg søker aktivt etter temaer og situasjoner som folk kjenner seg igjen i og prøver å utnytte det.
Så da er hverdagen det jeg ofte jobber rundt. De aller fleste har og relasjoner til andre, så det er gitt at det utløser minner og konnotasjoner. Når betrakteren frarøves enkle lesninger, gitt de åpne narrativene, så må de inn i seg selv for å forsøke å finne sine egne meninger. Sånn sett ser jeg på arbeidene mine som katalysatorer for narrativer og minner som oppstår vel så mye utenfor bildene som innenfor rammene.

Geir Moseid - Revelation (diptych), 2023. Fra utstillingen Our Other Room på QB Gallery. Foto: Tor Simen Ulstein / KUNSTDOK

De siste årene har du gått fra å fotografere analog til digitalt. Hvordan har denne overgangen vært for din kunstneriske praksis?

Annerledes. Men jeg har aldri vært noen purist eller opptatt av kameraer. Jeg bruker det jeg har dersom det passer, men noen ganger fungerer det rett og slett ikke og da må man ta grep. Det handler om en blanding av bevisstgjøring og tidsbruk i dette tilfelle.

Jeg forsøkte å ta bilder av samtaler med analog storformats 4x5" kamera, men var ikke i nærheten, så det ble slitsomt og demotiverende. Med et digitalkamera kunne jeg eksponere hurtigere og mer intuitivt og det fungerte mye bedre. Men jeg er på ingen måte ferdig med det analoge.


UTSTILLINGEN
OUR OTHER ROOM AV GEIR MOSEID VISES PÅ QB GALLERY TIL OG MED SØNDAG 01. OKTOBER.

Ønsker du å studere fotografi eller vil du studere videokunst og film? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplass for heltids- og deltidsstudium (kveld). Skolen tilbyr undervisning i de to linjene «fotografi» og «film- og videokunst». Skolen tilbyr også fotokurs. Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning eller filmutdanningoslofotokunstskole.no.

Liknende artikler