Bli kjent med

Bli kjent med: Helene Sommer

3/24/2023

Stikkord:

Helene Sommer går inn i siste helg for hennes utstilling på BO. Vi har snakket med Helene om hennes vei inn i kunsten og videomediet, og om hvordan det kan være beinhardt å være sin egen sjef.
Videoinstallasjonen Liv laga seg bevisløse tilstander av Helene Sommer og Ole Christian Ellestad, på BO (Billedkunstnerne i Oslo), 2023. Foto: Adrian Bugge

Hvordan kunst lager du?

Jeg jobber først og fremst med video og videoinstallasjon, men også collage og tekst.

Du er aktuell med videoinstallasjonen ’Liv laga seg bevisløse tilstander’ som vises på BO (Billedkunstnerne i Oslo) til og med 26. mars. Kan du fortelle litt om dette verket?

“Liv laga seg bevisløse tilstander”, som er et samarbeid med Ole Christian Ellestad, er en videoinstallasjon bestående av en film (28 min) med en ledsagende liten publikasjon. Videoen er en poetisk refleksjon over forskningens veier og villspor. Handlingen utspiller seg på Gaustad sykehus og Universitetet i Oslo, og viser med utgangspunkt i psykiatriens historie til hendelser som vitner om det kompliserte maktforholdet mellom subjekt og objekt i vitenskapsinstitusjonene. 

Vi var begge opptatt av stemmene i verket, at verket ikke skulle ha en unison stemme, men heller et pluralistisk, undersøkende lydbilde bestående av individer, fortellinger og bilder. Både Oles og mine tekster som vi leser selv er med, samtaler oss i mellom, samt samtaler med psykiatere, leger, en filmskaper og barnehagebarn. Billedmateriale er en kombinasjon av eget videomateriale og arkivmateriale. Verket ble første gang vist på Kristiansand Kunsthall i forbindelse med Bjørneboe-jubileet i 2020, en utstilling som ble litt amputert pga. pandemien. Derfor var det ekstra hyggelig å få til en solo-presentasjon i Oslo på BO i form av en noe oppdatert videoinstallasjon.

Effigy of the Beast, videostill, 2023.

Hva var det som gjorde at du begynte du å jobbe med video?

Jeg begynte å jobbe med video rett etter at jeg var ferdig på Kunstakademiet i Oslo og det var flere ting som falt på plass i møtet med videoformatet og redigeringsprosessen. Blant annet at jeg kunne kombinere mange av mine interesser med historiefortelling som form. Disse interessene har først og fremst vært drevet av en stor nysgjerrighet rundt måten vi opplever og forstår våre omgivelser og historie på, ved blant annet å så se på vitenskapen og historiefortellingens rolle med et skråblikk. Jeg modellerer og artikulerer frem historiene jeg vil fortelle gjennom redigering av bilde, tekst og lyd.


En våtmarkskrønike, dokumentasjonsfoto fra K.O.S A, Krutthuset, 2021.


Når visste du at du ville bli profesjonell kunstner?

Det var et ønske fra jeg var veldig liten, selv om jeg den gang helt klart ikke visste hva det innebar. Egentlig visste jeg vel ikke det før jeg var ferdig utdannet. At det klaffet var kanskje flaks.

Hva liker du best og dårligst med å være kunstner?  

Aller best er friheten til å skape min egen hverdag.  Jeg liker at hverdagen ikke er statisk, men heller en form som kan stadig gjenoppfinnes. Jeg er glad i å tilegne meg stoff, noe jeg har uendelige muligheter til å gjøre, og jeg liker å tilegne meg kunnskap gjennom møter med mennesker innen andre fagfelt jeg er nysgjerrig på. For hvordan kunnskap oppstår og hva det egentlig er, er noe av det som opptar meg mest. Det jeg liker dårligst er prisen denne friheten har, både i forhold til økonomi og stabilitet. Det er også en utfordring å kontinuerlig insisterer på verdien av noe som ikke kan måles i kroner og ører, i et samfunn der dette er premisset for veldig mye. Men, denne utfordringen gjør det også meningsfylt.

En annen ting jeg tidvis blir frustrert over er det å være min egen sjef, jeg er tidvis en veldig streng sjef som krever kompetanse innen alt fra kamera, programvare, regnskap, logistikk, kunst, teori, tekst, teppelegging og snekring!

Sagn om jord, videostill, 2021.

Har du ett verk eller en kunstner som har vært spesielt viktig for deg?

Jeg har mange! Som barn var Lars Hertervig og Munch de store heltene. I løpet av de siste 10-15 årene så har kanskje møtet med Patrick Keillers filmer vært av de viktigste. Men, aller viktigst var kanskje det å snuble over en bok om Dan Grahams arbeider da jeg var rundt 20 år og gikk på forskole. Det var første gang jeg ble oppriktig interessert i samtidskunst. Jeg tror ikke jeg helt forstod alt han gjorde, men jeg forstod at dette var noe jeg ønsket å utforske og involvere meg med.

Følger av befestelse, dokumentasjon fra Kongsvinger Festning, 2019.

Hvilke råd har du til unge mennesker som vil utdanne seg til kunstner?

Vær tro mot din egen stemme, vær nysgjerrig, åpen, tålmodig og dedikert. Det er et sårbart yrke, så jeg tror det en fordel å stå støtt i seg selv.

VIDEOINSTALLASJONEN ’LIV LAGA SEG BEVISLØSE TILSTANDER’ AV HELENE SOMMER OG OLE CHRISTIAN ELLESTAD VISES TIL OG MED SØNDAG 26. MARS PÅ BO (BILLEDKUNSTNERNE I OSLO). SE MER AV HELENES ARBEIDER PÅ HELENESOMMER.NET. HELENE ER GJESTELÆRER PÅ OSLO FOTOKUNSTKOLE.

Ønsker du å studere fotografi eller vil du studere videokunst og film? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplass for heltids- og deltidsstudium (kveld). Skolen tilbyr undervisning i de to linjene «fotografi» og «film- og videokunst». Skolen tilbyr også fotokurs. Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning eller filmutdanningoslofotokunstskole.no.

Liknende artikler

Ingen liknende artikler