Bli kjent med
Bli kjent med: Hilde Honerud
1/21/2022
Stikkord:
Hvordan kunst lager du?
De siste 12 årene har jeg ofte arbeidet med forholdet mellom geopolitiske hendelser og enkeltindividet fra et humanistisk perspektiv. Jeg er opptatt av referansegrunnlaget til betrakteren, hvordan jeg kan arbeide med bilder opp-i-mot og i-tillegg-til vår medievirkelighet. Jeg har blant annet jobbet med arbeider som omhandler hvordan er det er å være barn i Palestina og vokse opp i en langvarig politisk konflikt; høyt utdannede Europeere som flytter til Norge; det å bo på transittmottak og i flyktningleir, men jeg har også gjort prosjekter som omhandler bilder i nyheter, naturkatastrofer og bilders retoriske grep.
Hva var det som gjorde at du begynte du å fotografere?
I begynnelsen så var det nok mye håndverket. Det var jo en del mystikk rundt foto den gang, jeg hadde eget mørkerom, det var noe med det som tiltrakk meg. Og kanskje også at det er en nærmest matematisk måte å være kreativ på som appellerte til meg. Samtidig var et annet startpunkt sosialantropologien, som også handler mye om fotografi. Senere har det blitt til ren kjærlighet til bildet, til stemninger, nyanser og språk.
Når visste du at du ville bli profesjonell kunstner?
Jeg vet ikke helt, engang tidlig i utdannelsen tror jeg. Men det å bestemme seg for et yrke som er så åpent og så uavklart, det er jo noe en blir etter hvert som en klarer seg.
Hva liker du best og dårligst med å være kunstner?
Liker egentlig alt, synes det er en fantastisk jobb, og føler meg veldig heldig. Men i perioder synes jeg det blir i overkant mye tid som går til regnskap, rapporter, søknader og avtaler hit og dit. Det er en evig kamp å ha tilstrekkelig tid til å faktisk jobbe med kunst, være i det over tid. Men jeg er pragmatisk, liker at ting går unna, og tenker at alle yrker har sitt.
Har du ett bilde eller en kunstner som har vært spesielt viktig for deg?
Nei, det synes jeg er nærmest umulig spørsmål å svare på, det er så mange! Det er hele tiden summen av det jeg leser, hører, ser og føler. Men skal jeg trekker fram noe, elsker jeg eldre fotografi, fra tiden da arbeidene ligger mellom forskning på mediet og den estetikken det førte med seg. Slik som Eadweard Muybridge og Étienne-Jules Marey’s arbeider, da de konkurrerte om å være den første til å lage høyhastighetsfilm. Det er også en veldig spennende tid å lese om, hvor viktig forskningen deres var og hvordan de to landene konkurrerte om å vinne kappløpet, England med Muybridge og Frankrike med Marey. Visste dere at Muybridge drepte sin kones elsker, men ble frikjent for forsvarlig drap! Det er på en måte bare groteske trivia, men det sier også noe. For meg kan det å ta bilder nesten føles som å reise i tid, for teknikken er lik, samtidig som samfunnet rundt, og ikke minst mannens posisjon, livene våre og blikket vårt, er veldig annerledes.
Hvilke råd har du til unge mennesker som vil utdanne seg til kunstfotografer?
Vær tro mot egen stemme, det er fort å gå seg vill. Fotografiet er en fantastisk måte å formidle på, bruk det til å si noe.
HILDE HONERUD ER AKTUELL I UTSTILLINGEN MELKETENNER PÅ NITJA - SENTER FOR SAMTIDSKUNST, HVOR HUN VISER FOTOGRAFIER FRA FLYKTNINGELEIEREN MORIA PÅ DEN GRESKE ØYA LESVOS. FREDAG 04. FEBRUAR KL. 18:00 - 19:30 INVITERER NITJA TIL SAMTALE MELLOM HILDE HONERUD, KURATOR HENRIK STIANSEN OG MARTINA PETRELLI. SE MER FRA HILDE HONERUDS PROSJEKTER PÅ HILDEHONERUD.COM.
Ønsker du å studere fotografi eller vil du studere videokunst og film? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplassfor heltids- og deltidsstudium (kveld). Skolen tilbyr undervisning i de to linjene «fotografi» og «film- og videokunst». Skolen tilbyr også fotokurs. Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning eller filmutdanning på oslofotokunstskole.no.