Tidligere student

Eksplosivt og abstrakt på Cyan

8/25/2020

Stikkord:

No items found.
Max Barel og Sunniva Hestenes møttes på Oslo Fotokunstskole og stiller nå ut et helt nytt prosjekt sammen på Cyan galleri. Vi har snakket med Sunniva og Max om utstillingen som de selv beskriver som kaotisk og rolig på samme tid:
Utstillingsaktuelle Max Barel og Sunniva Hestenes. FOTO: DUY NGUYEN / VITABOY

Gratulerer med utstillingen Skorpe som åpner på Cyan fredag 28. august 18:00! Hva får publikum se?

Takk! I Skorpe får publikum se en utstilling hvor utformingen av bildene er spontan, intuitiv og åpen for tolkning. Mange av fotografiene er laget ved å gjøre filmnegativet til en fysisk overflate, ved å la selve prosessen bak arbeidene være med på å “bestemme” utfallet. Utstillingen er eksplosiv og abstrakt i uttrykket, men vi har forsøkt å bevare en ro og harmoni i en også kaotisk utstilling.

Fra utstillingen Skorpe, av Sunniva Hestenes.

Utstillingen er et samarbeidsprosjekt bestående av helt nye verk fra dere begge. Kan dere si noe om hvordan samarbeidet har foregått og hvordan dere kom fram til at dere ville lage en utstilling sammen?

Allerede da vi begynte på Oslo Fotokunstskole (OFKS) for snart to år siden begynte vi å prate om å gjøre en utstilling sammen. Vi følte vel begge at vi beveget oss i samme landskap til tider, og har gjennom hele tiden på OFKS gått til hverandre for tilbakemeldinger på diverse prosjekter. For omtrent ett år siden begynte vi å føle at det faktisk var mulig å gjennomføre et fellesprosjekt da vår forståelse og visjon for fotografiet hadde utviklet seg en del siden vi begynte å snakke om det. Vi begynte å vise hverandre bilder jevnlig og deretter bilder vi gjerne ville videreutvikle. Det vi etterhvert fant var et ønske om å bevege oss vekk fra det vi vanligvis holdt på med, og en felles nysgjerrighet for hvorfor bilder oppfattes som de gjør.

Samarbeidet har hovedsakelig foregått ved en fri og kontinuerlig dialog hvor vi har lagd bilder hver for oss og deretter sett på de sammen og funnet ut hvordan de snakker med hverandre. Etterhvert satt vi igjen med et relativt stort antall bilder, hvor vi bestemte oss for å snevre inn utvalget i felleskap, uten å ta hensyn til hvem som hadde laget hva. Prosessen har naturligvis bydd på utfordringer både på grunn av covid-19 og fordi vi begge er vant til å jobbe alene, men til tross for dette har arbeidet vært givende og lærerikt.

Det å erfare hvor lett et prosjekt kan forandre seg har gitt en slags tillit til at det blir noe av! Alle stegene på veien er nødvendige, og selv når det føles som om man er en plass man ikke skulle ønske, er det også helt nødvendig for at den endelige utformingen blir som den blir.

Fra utstillingen Skorpe, av Max Barel.

Dere jobber begge med analog fotografi og en stor del av utstillingen er fotografert på film. Kan dere si noe om hva det er som tiltrekker dere ved den analoge arbeidsmetoden og resultatene som den gir?

Akkurat i forbindelse med dette prosjektet så virket det analoge fotografiet som den mest naturlige fremgangsmåten da det gir en helt annen uforutsigbarhet enn det digitale fotografiet. Negativet er jo også et fysisk gelatinbasert materiale som vil si at det har lettere for å bevege seg, vokse og forråtne slik en skulptur ville gjort. Man kan vel også si at det analoge fotografiet har en “grovhet” man sjelden klarer å gjenskape i den digitale verden, men ved å blande det analoge og digitale i Skorpe trekker vi også en parallell mellom det mer menneskeskapte og det organiske.

Vi er jo ganske fleksible innenfor hvilket medium vi bruker da vi begge jobber med både analog og digital fotografi, video, installasjon og lyd. Denne tilpasningsdyktigheten, eller nysgjerrigheten, er også grunnen til at det ikke bare er bilder på vegg, men også video og bokprosjekt.

Fra utstillingen Skorpe, av Sunniva Hestenes.

Utstillingen har fått tittelen Skorpe, kan dere si noe om valget av tittelen?

Rent språklig betyr skorpe “ett hardt lag utenpå noe”. Dette kan gi assosiasjoner til kroppslige sår, men også jordskorpe, noe som speiler seg godt i denne persepsjonsforvirringen som skjer i motivene. Ser vi på noe lite eller stort? Noe som forråtner eller helbreder seg selv? Levende eller dødt?

Fra utstillingen Skorpe, av Max Barel.

UTSTILLINGEN SKORPE AV SUNNIVA HESTENES OG MAX BAREL ÅPNER PÅ CYAN GALLERI FREDAG 28.08. KL. 18:00, MED MUSIKALSK INNSLAG AV FRIDA SARTO. UTSTILLINGEN ER ÅPEN FREDAG OG LØRDAG 29. + 30. AUGUST FRA 12-17. FOR MER INFORMASJON, SE UTSTILLINGENS EVENT PÅ FACEBOOK.

Ønsker du å studere fotografi eller vil du studere videokunst og film? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplass for heltids- og deltidsstudium (kveld). Skolen tilbyr undervisning i de to linjene «fotografi» og «film- og videokunst». Skolen tilbyr også fotokurs. Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning eller filmutdanningoslofotokunstskole.no.

Liknende artikler

Ingen liknende artikler