fotobok

Historier som er i ferd med å forsvinne

Hedevig Anker er aktuell med utstilling og ny fotobok. Gjennom mormors dagboksnotater og Hedevigs bilder får publikum et innblikk i krigens hverdagsliv. - Når det kommer til familiehistorier er det ofte vanskelig å gripe en objektiv sannhet, alle har sin versjon og opplevelse av fortiden, sier Hedevig Anker.
Hedevig Anker - Landskap 1, 2025, c-print. Fra serien Alt vil forsvinne.

Du er aktuell med boken Alt vil forsvinne, utgitt på Tekstbyrået forlag. I boken tar du utgangspunkt i en dagboksberetning ført i pennen av din mormor, fra ukene etter invasjonen av Norge i 1940. Kan du fortelle litt om denne beretningen som du gjengir i boken?

De siste årene har krig og krigserfaringer rykket betraktelig nærmere vår virkelighet. Da jeg kom over denne lille dagboken for en tid tilbake opplevde jeg den som svært aktuell, selv om den er skrevet for over 80 siden. Kanskje fordi handlingen foregår i våre egne omgivelser kommer historien så nær og det oppleves reelt.
Vi følger den unge småbarnsmoren Bodil fra familien våkner av sirenen tidlig om morgenen 9. april. I full fart pakker hun bager, henter unger og flykter hals over hode ut av Oslo mens ‘flyene peprer’, mot Hadeland og Roa der familien har en liten gård. Det som følger er en vakker og svært handlingsmettet fortelling om hvordan familien klarte seg de første ukene av krigen i Norge frem til okkupasjonen var et faktum.  

Hedevig Anker - Landskap 5, 2025, c-print. Fra serien Alt vil forsvinne.

I boken har du satt bilder til mormors beretning fra de dramatiske ukene som fulgte invasjonen av Norge. Hva har du fotografert og hvordan har du gått fram i å jobbe fotografisk med dette materialet? Hva er dine tanker om forholdet mellom bilde og tekst i boken din?

Jeg fotograferer som oftest rom og steder inne i hus der bestemte historier har utspilt seg, mens denne gården forsvant ut av familien allerede under krigen og husene der handlingen utspiller seg er revet og borte for lengst. Jeg har derfor bare hatt landskapet omkring som en vag ramme for historien, med vårlyset og skiftningene i været som visuelt bakteppe. Jeg har forsøkt å varsomt hente frem motiver fra dette landskapet og tenker at motivene jeg viser kan sees som en klangbunn mot Bodils konkrete og billedrike tekst. Dette er hennes historie. Jeg forsøker å legge bildene ydmykt inntil hennes stemme.

Hedevig Anker - Landskap 7, 2025, c-print. Fra serien Alt vil forsvinne.

Dette er ikke første gang du bruker materiale fra din families historie som utgangspunkt for dine prosjekter. Tidligere har du bl.a. benyttet deg av flyfotografier din bestefar tok fra Palestina i 1938. Hvordan vil du beskrive prosessen med å gå i kunstnerisk dialog med din egen familiebakgrunn?

Det er alltid interessant å se hvordan fotografiet kan formidle noe underliggende i en historie, noe som ikke lar seg fortelle med rene ord. Særlig når det kommer til familiehistorier er det ofte vanskelig å gripe en objektiv sannhet, alle har sin versjon og opplevelse av fortiden. Min interesse for familiearkivet bunner nok i å forsøke å forstå kompleksiteten i det jeg kommer fra, men også å løfte frem og gjøre synlig historier som er i ferd med å forsvinne. Særlig denne boken har åpenbart et slikt perspektiv. Mormor var en helt anonym husmor uten yrkesmuligheter og hun døde fullstendig meningsløst i barsel på grunn av manglende kunnskap om fødsel og kvinnehelse, en skjebne hun deler med utallige andre kvinner. Hun etterlot seg et uopprettelig hull i familien. For meg personlig er denne boken et forsøk på å reparere det hullet. Men det er samtidig en mulighet til å bringe hennes forstummede stemme frem igjen og inn i offentligheten. Jeg er så klart spent på om stemmen hennes bærer, men i lys av de brutale krigene vi er vitne til i vår egen tid kjennes det hun forteller påfallende aktuelt.  

Hedevig Anker - Landskap 4, 2025, c-print. Fra serien Alt vil forsvinne.

I tillegg til boken er du aktuell med utstilling Alt vil forsvinne på Sandefjord Kunstforening. Hva viser du i denne utstillingen?

I Sandefjord viser jeg billedserien ‘Alt vil forsvinne’, som følger i boken. I tillegg viser jeg et et utvalg fotografier som delvis er malt og delvis fotografert hvor mer eller mindre abstrakte motiver kommer til syne. Utstillingen som helhet er nok preget av at vi lever i en tid der vi stadig blir eksponert for alt som forsvinner. Vi ser natur som ødelegges i økende tempo, sivilisasjoner som bombes i stykker og ikke minst de ufattelige drapstallene som vi er maktesløst vitne til. Jeg håper likevel at tittelen på utstillingen og boken reflekterer et snev av optimisme. I det som forsvinner ligger også kimen til noe nytt.

HEDEVIG ANKER ER AKTUELL MED BOKEN ALT VIL FORSVINNE, UTGITT AV TEKSTBYRÅET FORLAG, OG UTSTILLING VED SAMME NAVN PÅ SANDEFJORD KUNSTFORENING. BOKEN LANSERES UNDER UTSTILLINGSÅPNINGEN 08. FEBRUAR KL. 14:00. HEDEVIG ANKER ER KURSHOLDER PÅ OSLO FOTOKUNSTSKOLE.

Ønsker du å studere fotografi eller vil du studere videokunst og film? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplass for heltids- og deltidsstudium (kveld). Skolen tilbyr undervisning i de to linjene «fotografi» og «film- og videokunst». Skolen tilbyr også fotokurs. Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning eller filmutdanningoslofotokunstskole.no.

Liknende artikler