Video- og film

Starter distribusjonsselskap for norsk kunstfilm

5/14/2021

Stikkord:

No items found.
Mariken Halle er én av filmskaperne bak det nyoppstartede distribusjonsselskapet Jack. De vil samle det uavhengige filmmiljøet i Norge og få kunstfilmen ut til et større publikum.
Mariken Halle er en av filmskaperne back Filmbyrået JACK

Du har nettopp vært med på å starte Filmbyrået JACK. Hvem står bak og hva skal dere gjøre?

Vi er sju filmskapere fra kunst- og filmfeltet: Lene Berg, Knut Åsdam, Marin Håskjold, Katja Eyde Jacobsen, Magnus Mork, Guro Bruusgaard og meg, i tillegg til kurator Cato Fossum, som har bakgrunn fra filmfestivaler og filmklubb. Vi vil lage en struktur som kan knytte skapere og visningssteder tettere sammen og åpne opp veiene frem til publikum for et større mangfold av filmuttrykk. 
Vi har snakket om dette i mange år. Hvordan kan vi hjelpe hverandre til å få filmene våre bedre ut? Istedenfor at hver enkelt kunstner skal dra på en egen turné og finne kontakter selv, kan JACK samle nettverk av visningssteder både innen kunst og filmfeltet – og også gjøre det lettere for visningsstedene å komme i kontakt med kunstnere. 
Sammen med Kunstnernes Hus Kino og flere andre aktører ønsker vi også å lage et eget filmtreff, der visningssteder kan bli presentert for kommende verk og treffe kunstnere. En idé som ble født under Lene Bergs turné med filmen False Belief

Hele Filmbyrået JACK møtes for første gang live i Botanisk hage i april 2021

Hva er de største utfordringene til alternative eller uavhengige filmskaper i Norge?

Finansiering er utfordrende. De aller fleste som jobber innen filmfeltet i Norge forsøker å finansiere filmene gjennom Norsk filminstitutt. Der er støtteordningene bygget opp rundt en viss type produksjon. De store etablerte selskapene har fått påvirke ordningene lenge, slik at nyere aktører ikke kvalifiserer til å søke. 
Mange bruker mye tid på å stange i stengte dører istedenfor å finne andre veier til finansiering. Flere filmskapere jobber også mye alene, når det egentlig er mulig å jobbe i flokk. 

Stillbilde fra «Enhver har rett til» av Thomas Østbye som følger klimarettsaken mellom miljøorganisasjoner og staten. JACK vil samarbeide med Thomas om visninger høsten 2021.


I følge dere, har filmbransjen etablert noen ganske strenge strukturer for hvordan film vises og distribueres. Hvordan skal Jack bryte disse strukturene og hva vil det ha og si for publikum?

Støtteordningene der de store pengene finnes (f.eks fiksjon langfilm) er strukturert slik at nyere, mindre selskaper ikke kan søke. Et nystartet selskap i Kabelvåg kan søke 500 000 kr i støtte til en kortfilm, men kan ikke søke det samme beløpet til en langfilm. Da må de allerede ha produsert en film for kino. Og skal de søke produksjonsstøtte må de ha en avtale med en etablert distributør. Om ingen distributør vil satse på filmen, ingen støtte. Dette gjør at skaperne sluses inn til de samme selskapene og de samme distribusjonsmodellene, og veldig ofte inn i et limbo der man går og venter på å kanskje få lage en film. 

Sammen med Guro, Magnus og Katja driver jeg også produksjonsselskapet Alternativet. Her er modellen at vi hjelper hverandre med finansiering og produksjon, men hver kunstner eier sitt eget verk når det er klart. Vi har også et prinsipp om at når vi har bestemt oss for å lage en film, gjør vi det, og skalerer opp eller ned ut fra hvilken finansiering vi får. Flere andre jobber på liknende måte. Mange lager filmer som kan leve i ulike lengder slik at man kan søke kortfilmstøtte. Det er slående å se likhetene hos kunstnerne vi snakker med gjennom JACK. Veldig interessante, egenartede skapere som lager film som er i direkte dialog med samtiden. De utforsker ulike formspråk, har holdt på lenge, har store kataloger og også store nettverk. Det kjennes som at vi gjennom JACK kan hjelpe til med koblingene, men at alt egentlig finnes allerede. 

Publikum vil få se at det finnes en verden av kunstnerisk film som de ikke visste om. 

Regissør og videokunstner Lene Berg er en av aktørene back Filmbyrået JACK. Her fotografert sammen med Delano Greenidge i forbindelse med innspillingen av "False Belief".


Oslo Fotokunstskole har nettopp startet en egen filmlinje med en lignende tilnærming til mediet som dere. Er det andre aktører og samarbeidspartnere som kan være med på å bedre situasjonen til uavhengig film?

Vi har visningssteder som er veldig opptatt av dette: Kunstnernes Hus Kino i Oslo er et visningssted som står midt i kunst og filmfeltet. Andre eksempler er Vega Scene og Cinematekene rundt om i landet. Arctic Moving Images Filmfestival i Harstad løfter frem kunst og film side om side og Nordland Kunst- og Filmfagskole utdanner morgendagens kunstnere i bevegelige bilder. Vi snakker også med de større kinoene, kunsthaller og kulturhus, og tenker at alle som er interessert i at et større mangfold av kunstnerisk film skal nå frem til publikum, kan være med på dette. 


FILMBYRÅET JACK BLE STARTET AV LENE BERG, KNUT ÅSDAM, MARIN HÅSKJOLD, KATJA EYDE JACOBSEN, MAGNUS MORK, GURO BRUUSGAARD, CATO FOSSUM OG MARIKEN HALLE. PLANEN ER Å LAGE EN STRUKTUR SOM KAN KNYTTE FILMSKAPERE OG VISNINGSSTEDER TETTERE SAMMEN OG NÅ UT TIL ET BREDERE PUBLIKUM.

Ønsker du å studere fotografi eller vil du studere videokunst og film? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplassfor heltids- og deltidsstudium (kveld). Skolen tilbyr undervisning i de to linjene «fotografi» og «film- og videokunst». Skolen tilbyr også fotokurs. Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning eller filmutdanningoslofotokunstskole.no.

Liknende artikler

Ingen liknende artikler