Tidligere student
Vil fylle et tomrom på galleriscenen
4/30/2021
Stikkord:
Gratulerer med ny jobb! Hvordan endte du opp som daglig leder på KÖSK?
Takk! En blanding av god timing og erfaring. Jeg er opprinnelig utdannet AD fra Westerdals og har tidligere frilanset innen fotografi og grafisk design. Siden har jeg peilet meg mot kunstfeltet med galleri-internships og et år på Prosjektskolen og Oslo Fotokunstskole. I tillegg har jeg en egen kunstpraksis og atelier hvor jeg arbeider med foto og maleri. Jeg har beveget meg fra en mer kommersiell bransje, over til samtidskunst, men har alltid ønsket å kombinere dem. Det åpnet KÖSK opp for.
Galleriene jeg har jobbet for tidligere, representerer på et vis hver sin side av kunstfeltet. Fra det etablerte OSL contemporary, over til oppstarten av det mer radikale SCHLOSS. Disse kontrastene og miksen av erfaringer passet nok godt til KÖSK sin profil, hvor det finnes et ønske om å forene ny, ung samtidskunst med kommersiell formidling. Grunnleggerne av KÖSK er selv en blanding av folk, hovedsaklig fra kommersielle bransjer, men som har en personlig lidenskap for samtidskunst. Jeg tok en kaffe med en av grunnleggerne på vårparten i fjor, og resten er historie.
KÖSK er et av de ferskeste galleriene i Oslo, men fremstår allerede som etablerte, og har trukket til seg noen av de mest interessante kunstnerne i Norge. Hva er planen eller modellen deres – fyller dere et tomrom på galleriscenen?
Vi åpnet galleriet midt i en vanskelig tid for Oslos kunst- og kulturliv. På grunn av pandemi og nedstengning, har vi måttet jobbe ekstra hardt for å synliggjøre oss. Synlighet på nett har vært viktig, og arbeidet har ligget i å få galleriet til å være levende, tross restriksjonene. Vi har i tillegg hatt et høyt tempo, med en ny utstilling hver måned. På denne måten har vi fått vist et variert og interessant spekter av kunstnere på relativt kort tid. Vi har en dreven kurator med god radar, Jo Morten Weider, som sørger for et oppdatert blikk og som selv representerer en ny type kunstsamler.
Vi ønsker å gi unge talentfulle kunstnere et visningsrom hvor de har mulighet til å nå ut til et større publikum og marked. Det finnes en gryende nysgjerrighet for samtidskunst og en ny interessant generasjon kunstkjøpere. KÖSK ønsker å vise nytt arbeid og gjøre kunsten mer tilgjengelig, uten å gå på bekostning av integritet. Her mener jeg vi fyller et tomrom. Galleri-verden representerer ekstremt kreative og skapende mennesker, men er selv ganske konservativ og opphengt i satte konvensjoner. Dette vil vi utfordre med måten vi formidler og legger tilrette for opplevelser av kunst. Rett ved siden av nye MUNCH i Bjørvika, finner du KÖSK. Det er noe billedlig fint over dette, med tanke på hva vi forsøker å få til: her finner du nye, up-and-coming kunstnere i samme nabolag som det velstående og etablerte.
Dere virker å ha et spesielt fokus på fotografi – særlig satt opp mot andre kontemporære sjangere. Hvordan ser dere på det fotografiske mediet?
Personlig er jeg veldig interessert i fotokunst, og ser på dette som en sjanger som vi på et vis trenger å lære oss å betrakte. Fotografiet er fremdeles i en slags kamp for respekt og tillit på kunstscenen, spesielt i motsetning til andre former for billedkunst – som er det vi viser mest av, i tillegg til skulptur.
Fotokunst har defintivt fått en oppsving i kunstverden de siste årene, men jeg opplever likevel at fotografiet blir enklere avfeid som for simpelt, lettvint eller for lite ekstraordinært. Det sies at «alle er fotografer» nå til dags. Dette gjør at fotografiet ligger oss mye nærmere i hverdagen enn andre kunstformer, som igjen fører til at det blir noe veldig åpenbart ved fotografiet for oss. Men nettopp på grunn av denne koblingen til vår egen virkelighet, finner jeg fotografiet ekstra fascinerende som kunstform. Fotografiet er til en viss grad ikke like mystisk som andre kunstformer, men kanskje er det nettopp derfor det føles så riktig hos KÖSK. Vi ønsker å bryte litt av mystikken, eller kamuflerte selvhøytideligheten, som finnes i kunstverden.
Det finnes utrolig mange spennende nordiske kunstnere som arbeider med foto. Som et galleri som ønsker å presentere ny, lovende samtidskunst, har fotografi blitt et naturlig fokus.
Du har selv studert på Oslo Fotokunstskole. Har du tatt med deg noe fra skolen som kan være verdifullt i den nye jobben?
Jeg gikk et år på Oslo Fotokunstskole, og det mest verdifulle jeg tok med meg var de gode samtalene med veiledere og gjestelærere. Det åpnet seg opp et nytt spekter av nordiske fotokunstnere som jeg noterte meg i løpet av studieåret. Det har vært med på å drive nysgjerrigheten min videre i søken etter å stadig oppdage nye fotografer. Diskusjoner og inspirerende samtaler med kunstnere som arbeider med foto, gjorde at jeg fikk en større fascinasjon for mediet. Det er selvsagt også spennende å kunne følge med på tidligere medelever som gallerist hos KÖSK, som har et fokus på nyetablerte kunstnere.
KÖSK HOLDER TIL I NYE LOKALER I OPERAGATA 63A I OSLO. NÅ VISES GRUPPEUTSTILLINGEN THE SCIENCE OF SHOVELING MED JON BENJAMIN TALLERÅS, JON VOGT ENGELAND OG MARIUS ENGH.
Ønsker du å studere fotografi eller vil du studere videokunst og film? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplassfor heltids- og deltidsstudium (kveld). Skolen tilbyr undervisning i de to linjene «fotografi» og «film- og videokunst». Skolen tilbyr også fotokurs. Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning eller filmutdanning på oslofotokunstskole.no.