intervju

Bli kjent med: Marte Aas

10/5/2020

Stikkord:

Det var dokumentarfotograf Marte Aas ville bli da hun startet å fotografere som polisk engasjert 17-åring. Det var først under studietiden i Gøteborg at hun bestemte seg for å bli kunstner. Vi har snakket med Marte, som er utstillingsaktuell på Høstutstillingen, om hennes vei inn i kunsten:
Kunstner og fotograf Marte Aas

Hvordan kunst lager du?

Jeg lager kunst med utgangspunkt i film og fotografi, men i en utstillingskontekst er ofte både lyd, objekter og selve installasjonen også viktige bestanddeler.

Hva var det som gjorde at du begynte du å fotografere?

Da jeg var 17 hadde jeg både en venninne og en kjæreste som fotograferte og ble nok inspirert av dem begge. Kjæresten min hadde eget mørkerom i kjelleren og jeg lærte å fremkalle og kopiere mine egne bilder. Jeg var veldig opptatt av fotomediets politiske kraft og evne til å skape opinion og ville bli dokumentarfotograf på den tiden.

Marte Aas' film Francine (was a machine) er del av Høstutstillingen 2020 på Kunstnernes Hus. Dokumentasjonsfoto fra utstilling på Kunsthall Trondheim i 2019.

Når visste du at du ville bli profesjonell kunstner?

Det skjønte jeg ikke før jeg begynte på Fotohøgskolan i Gøteborg. Jeg hadde undersøkt opptakskriteriene på Kunst og håndverkskolen i Bergen, men da jeg forsto at jeg måtte tegne en hånd til opptaksprøven, så trodde jeg ikke det var noe for meg. At det gikk an å være kunstner uten å være interessert i å tegne hender gikk vel opp for meg etterhvert, da jeg prøvde ut ulike måter å bruke fotografiet på under utdannelsen i Gøteborg.

Dokumentasjonsfoto fra utstillingen Francine (was a machine) på Kunsthall Trondheim 2019.

Hva liker du best og dårligst med å være kunstner?

Jeg liker godt selvstendigheten, friheten, å kunne lære nye ting og å stadig være i bevegelse. Og jeg elsker god kunst og det er en spennende og krevende oppgave å prøve å få til akkurat det. Samtidig er det i perioder utfordrende å skulle legitimere sin egen praksis, å stå stødig i troen på at det man gjør er viktig og at det har en relevans. Både for en selv og andre. Det økonomiske kan også være en utfordring.

Har du ett bilde eller en kunstner som har vært spesielt viktig for deg?

Jeg tror min første store aha-opplevelse innenfor kunst er knyttet til Cindy Shermans tidlige praksis. Da jeg så hennes Untitled Film Stills for første gang forsto jeg noe fundamentalt knyttet til fotografiets status som sannhetsvitne og at disse åpenbart iscenesatte fotografiene kunne kobles like sterkt til begrepet «sannhet» som dokumentarfotografiet. Jeg var også veldig opptatt av Nan Goldin og var på workshop med henne i 1991. Det var en sterk opplevelse for en ung fotograf-spire.

Marte Aas - Barometz (Vegetable Lamb), 2020. Dokumentasjonsfoto fra Trøndelagsutstillinga på Trøndelag senter for samtidskunst.

Hvilke råd har du til unge mennesker som vil utdanne seg til kunstfotografer?

Vær nysgjerrig i all din ferd. Livet er til for å lære nye ting. Hele tiden.

MARTE AAS ER DEL AV HØSTUTSTILLINGEN 2020 MED FILMEN FRANCINE (WAS A MACHINE) I PERIODEN 19.09. - 01.11.2020. SE MER AV MARTE AAS PÅ MARTEAAS.COM.

Ønsker du å studere fotografi eller vil du studere videokunst og film? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplass for heltids- og deltidsstudium (kveld). Skolen tilbyr undervisning i de to linjene «fotografi» og «film- og videokunst». Skolen tilbyr også fotokurs. Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning eller filmutdanningoslofotokunstskole.no.

Liknende artikler