intervju
Bli kjent med: Peter Dean
8/20/2020
Stikkord:
Hvordan kunst lager du?
Felles for alt jeg lager er at det utforsker menneskers forhold til resten av naturen, og reflekterer rundt de etiske aspektene ved antroposentrisme – tanken om at mennesker er hevet over resten av naturen og er de eneste med egenverdi. Jeg oppholder meg som regel i et landskap over tid mens jeg dokumenterer det jeg ser, smaker, hører, føler og tenker med fotografi, video, tekst, målinger, skjemaer og skisser. Dette materialet blir presentert gjennom installasjoner, kart og tekstopplesninger, aller helst i naturen.
Kunsten min henger sammen med engasjementet mitt for miljø- og dyrevern, men er kanskje først og fremst en plattform hvor jeg utfordrer meg selv og min rolle som menneske, dyr og natur.
Hva var det som gjorde at du begynte å fotografere?
Jeg tror det må ha vært på Color Line på vei til Kiel en gang på starten av 2000-tallet. Jeg hadde nettopp overtatt pappas Konica Minolta digitalkamera med hele 2,1 megapiksler og husker jeg brukte hele båtturen til å ta bilder av alt mulig rart. Jeg husker at jeg ble så fasinert over hvordan jeg kunne se bildene med en gang på den utrolig lille skjermen, og hvordan jeg kunne bruke kameraet til å dokumentere følelsen de ulike stedene jeg var på ga meg. På vei over Kattegat ble fotografi en del av livet mitt.
Når visste du at du ville bli profesjonell kunstner?
Det er litt morsomt, men da jeg var yngre syntes jeg kunst var noe av det kjedeligste som fantes. Etter videregående kom jeg ikke inn på fotojournalistikk, men endte tilfeldigvis på Oslo Fotokunstskole i stedet. Det var en klassisk eye opener når jeg forstod hvor variert kunst kan være. Men det var egentlig ikke før etter jeg hadde fullført bachelorgrad i kunst at jeg tenkte at det må bli kunst som blir min greie. Heldigvis synes jeg ikke kunst er kjedelig lenger.
Hva liker du best og dårligst med å være kunstner?
Det beste jeg vet er å være ute i skogen, ved havet og på fjellet. Å ha en praksis som gjør at jeg kan tilbringe tid på slike steder er det definitivt beste med å være kunster. Det som er kjedelig er at mye av det å være kunstner innebærer å jobbe fra en datamaskin innendørs, enten det er søknadsskriving eller etterbehandling av materiale. Dessuten er det ikke alltid like gøy å måtte ta alle avgjørelser selv.
Har du ett verk eller en kunstner som har vært spesielt viktig for deg?
Det må være fotoserien Måling av snødybde av Oddvar I. N. Darén. Jeg elsker hvordan han bruker sin egen kropp som et instrument for å undersøke landskapet. Jeg er også veldig inspirert av hvordan han og mange andre konsept- og land art-kunstnere fra den perioden tok i bruk fotografi som dokumentasjon av tidsbegrensede og performative verk.
Hvilke råd har du til unge mennesker som vil utdanne seg til kunstfotografer?
Samtidig som jeg har studert kunst har jeg nesten hele tiden jobbet, enten frivillig eller betalt, for gallerier, kunstinstitusjoner og som kunstnerassistent. På den måten har jeg sett utrolig mye forskjellig kunst, møtt kunstnere og fått innblikk i hvordan det er å drive ulike visningssteder. Mye av det har jeg fått bruk for i min egen kunstnerpraksis og jeg fått mange venner og bekjentskaper som har ført til utstillinger og samarbeider. Så mitt tips er nok å på en eller annen måte engasjere seg i kunstfeltet, parallelt med kunstutdannelsen.
SE FLERE AV PETER DEANS PROSJEKTER PÅ PETERDEAN.NO.
Ønsker du å studere fotografi eller vil du studere videokunst og film? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplass for heltids- og deltidsstudium (kveld). Skolen tilbyr undervisning i de to linjene «fotografi» og «film- og videokunst». Skolen tilbyr også fotokurs. Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning eller filmutdanning på oslofotokunstskole.no.