intervju

Bli kjent med: Sverre Strandberg

5/19/2020

Film var veien inn i fotografiet for Sverre Strandberg, som begynte med foto da han i studietiden innså at prosessen med å lage film var altfor omstendelig. I dag nevner han nysgjerrighet som en viktig pådriver når han lager selvproduserte zines med dobbelteksponeringer fra Disneyland, IKEA og Norsk folkemuseum:
Sverre Strandberg har de siste årene laget en rekke publikasjoner i serien Sverres Zine, som han printer selv i små opplag.

Hvordan kunst lager du?

Jeg har holdt på mye med dobbelteksponerte bilder. Ikke på en utspekulert eller kalkulert måte, heller gjennom å la samme motiv så vidt forskyves oppå hverandre i ren nysgjerrighet av hva som skjer med bildet. Location for disse bildene har vært dyreparker, botaniske hager, Disneyland i Paris, Norsk folkemuseum med mere. De siste årene har jeg også produsert publikasjonen Sverres Zine, som jeg printer selv i studioet i små opplag. Utgangspunktet er serier av bilder jeg tar selv. Eller som i de siste par numrene, bilder jeg har funnet (stockfotos). Sammenstillingen av sidene i magasinet er vesentligere enn hva det konkret er bilde av.

Bilde fra publikasjonen IKEA Exposures, fra tiden da Sverres atelier i Berlin lå like ved IKEA Tempelhof.

Hva var det som gjorde at du begynte å fotografere?

Rundt begynnelsen av 20-års alderen oppdaget jeg Cinemateket i Oslo. De viste en type film som var noe helt nytt for meg da, som Man Bites Dog, de danske dogmefilmene og Ingmar Bergman. For en fantastisk oppdagelse. Etterhvert begynte jeg å lage filmer selv på Super 8 sammen med to venner. Vi brukte nærmest filmkameraet som et fotoapparat med kun korte klipp, delvis for å spare film og delvis fordi det lagde visuelle rytmer. De ble gjerne vist i festsammenhenger med drum n’ bass til. Så kom jeg inn på filmskolen i Kabelvåg, etterfulgt av kunstakademiet i Bergen. På et tidspunkt kom det for dagen at prosessen med å lage film opplevdes som mere styr enn velvære med alle elementene som skal organiseres. Så fotoapparatet dukket opp som en slags mellomløsning; det kan både opptre som historiefortellende og virkelighetsnært. Og ikke minst er det et folkemedium, det gjør det interessant syntes jeg.

Oppslag fra Essence of the Spine (Sverre Zine nr. 12 fra 2020)

Når visste du at du ville bli profesjonell kunstner?

Det gikk altså ganske gradvis. Men egentlig trenger man vel ikke å definere seg som det ene eller det andre så bastant. Heller søke kunnskap og erfaringer på ulike felt. Det gir en bredere dannelse.

Hva liker du best og dårligst med å være kunstner?

På sitt beste er man sin egen fabrikk for akkurat det man vil se; mangler det noe så kan man lage det selv. I hvert fall som en ide. Samtidig er det flere ganger vanskelig å vite hva man vil ha når alt ligger åpent. Det å styre seg selv krever disiplin og man kan føle at man er litt alene på dekk enkelte ganger.

Sverre Strandberg - Las Palmas Solnedgang, 2018.

Har du ett bilde eller en kunstner som har vært spesielt viktig for deg?

Det er mange ulike. Av fotografer kan jeg trekke frem Elad Lassry som hadde en inspirerende utstilling på Kunstnernes Hus for noen år siden. Hans forføreriske studiobilder likner reklamefotografi. Men de er ikke reklamer for noe annet enn seg selv kanskje. Jeg har selv vært opptatt av det generelle ved tingene i vår tid og hvordan man kan angripe det generiske som kunstnerisk tema (ref: Subprice - Norges laveste priser, som var mitt avgangsprosjekt på kunstakademiet i Oslo). Problemet er at det fort blir lite givende for publikum som gjerne søker til kunsten for det motsatte. 

Twins Single Exposed - Sverre Strandberg, 2016.

Hvilke råd har du til unge mennesker som vil utdanne seg til kunstfotografer?

Jeg har få generelle råd. Men å ta grundig tak i sine egne interesser og stole på at de er bra, er neppe feil utgangspunkt!

SE MER AV SVERRES PROSJEKTER OG KJØP UTGIVELSER FRA SVERRES ZINE PÅ SVERRE-STRANDBERG.COM.

Ønsker du å studere fotografi eller vil du studere videokunst og film? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplass for heltids- og deltidsstudium (kveld). Skolen tilbyr undervisning i de to linjene «fotografi» og «film- og videokunst». Skolen tilbyr også fotokurs. Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning eller filmutdanningoslofotokunstskole.no.

Liknende artikler