Utstilling

– En generasjon som er mer interessert i selve bildet

Med utstillingen Illusive Illusions vil MELK vise en ny generasjon kamerabaserte kunstnere. – I motsetningen til generasjonen som etablerte seg på 10-tallet, som var svært opptatt av fotografiet som fysisk objekt, er disse kunstnerne mer interessert i selve bildet og hvordan det leses, sier Christian Tunge som har kuratert utstillingen.
Gestures, when led by a hair (2022) av Dev Dhunsi. Fra utstillingen Illusive Illusions på MELK. Foto: Dev Dhunsi

Fredag 02 september åpner utstillingen Illusive Illusions på MELK. Hvem er de fire nokså unge fotografene og kunstnerne som er med i utstillingen? 


Gruppeutstillingen som åpner høsten på MELK er vi veldig stolte av. Vi har invitert kunstnere som er helt i etableringsfasen i sin karriere og som vi har stor tro på i framtiden. Sofie Kjørum Austlid bor i New York, Einar Fuglem i Oslo, Dev Dhunsi i Stockholm og Luna Lopez i Paris.

Mind Drifter (2022) av Luna Lopez. Fra utstillingen Illusive Illusions på MELK. Foto: Luna Lopez

Ser dere noen fellestrekk og interesser i den nye generasjonen fotografer som dere trekker frem i denne utstillingen?



Utstillingen tar utgangspunkt i en trend vi har sett blant flere unge kamerabaserte kunstnere: i motsetningen til generasjonen som etablerte seg på 10-tallet, som var svært opptatt av fotografiet som fysisk objekt, er disse kunstnerne mer interessert i selve bildet og hvordan det leses. De har en slags trygghet i at bildene kan fungere som seg selv og ikke nødvendigs trenger å være akkompagnert objekter eller installasjoner.

High Rise (2022) av Sofie Austlid Kjørum. Fra utstillingen Illusive Illusions på MELK. Foto: Sofie Austlid Kjørum

Melk er nå inne i sitt 14. år som visningsrom for nytt skandinavisk fotografi - en respektabel levetid for et kunstnerdrevet visningsrom. Hvordan skiller de unge fotografene som nå kommer på banen seg fra de som var i etableringsfasen da Melk startet opp?

Jeg føler ikke at kunstnerne har forandret seg så mye. I et kunsthistorisk perspektiv er jo ikke 14 år så mye. Men i fotohistorien er jo 14 år en del, så publikums forhold til fotografiet er ganske forandret. Fotokunstnerne har et bredere nedslagsfelt, de møter større forståelse for sine interesseområder og i tillegg har folk en mye større referansebank etter å ha blitt eksponert for så mange flere typer bilder.

Citruses (2022) av Einar Fuglem. Fra utstillingen Illusive Illusions på MELK. Foto: Einar Fuglem

Denne utstillingen er sesongens første på galleriet i Hallings gate. Hva annet har dere på trappene i tiden fremover? 

I forrige uke viste vi på CHART i København, som er en av de største kunstmessene i Norden. Nå forbereder vi oss til Oslo Negativ i slutten av måneden. I tillegg skal vi vise en litt annerledes gruppeutstilling i oktober med ulike malere som tar utgangspunkt i fotografier for å skape verkene sine.

I tillegg til å kuratere denne utstillingen på MELK er du selv aktuell med verk på Høstutstillingen som åpner 10. september. Hva viser du der?

På Høstutstillingen viser jeg fire verk fra en ny serie risotrykk med tittelen Immolation (Burning Men). Serien tar utgangspunkt i det som på engelsk heter «self-immolation» og på norsk oversettes til «selvantenning». Å sette fyr på seg selv i offentligheten har en dokumentert historie tilbake til 300-tallet i Kina. Det siste halve århundret har praksisen økt. Historisk sett har selvpåtenning vært knyttet til religiøse tradisjoner, som et personlig valg om å ofre kroppen sin. Veksten i antall selvantenninger de siste årene har skjedd parallelt med fremveksten av trykte og digitale distribusjonskanaler. Samtidig har handlingens symbolske verdi gått fra personlig og religiøs til allmenn og politisk. Det er ikke lenger slik at mennesker setter fyr på seg selv for å ofre sin fysiske kropp – de gjør det for å skape oppmerksomhet rundt en sak. I prosjektet viser jeg bilder som har vært viktige for å endre den kulturelle forståelsen av fenomenet.

Fra serien Immolation (Burning Men) av Christian Tunge, som vises på Høstutstillingen 2022.

GRUPPEUTSTILLINGEN MED SOFIE KJØRUM AUSTLID, DEV DHUNSI, EINAR FUGLEM OG LUNA LOPEZ ÅPNER FREDAG 02.09. KL. 18:00-21:00 PÅ MELK. UTSTILLINGEN VISES TIL OG MED 25. SEPTEMBER. EINAR FUGLEM OG SOFIE KJØRUM AUSTLID ER TIDLIGERE STUDENTER VED OSLO FOTOKUNSTSKOLE, LES TIDLIGERE INTERVJU MED EINAR OM HANS DELTAKELSE I VÅRUTSTILLINGEN 2022.

Ønsker du å studere fotografi eller vil du studere videokunst og film? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplass for heltids- og deltidsstudium (kveld). Skolen tilbyr undervisning i de to linjene «fotografi» og «film- og videokunst». Skolen tilbyr også fotokurs. Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning eller filmutdanningoslofotokunstskole.no.

Liknende artikler