fotobok
Siste uke med fotobøker på Gamle Munch
9/19/2023
Stikkord:
Dere har kuratert årets Fotobokfestival Oslo, som nå er inne i sin aller siste uke på tidligere Munchmuseet på Tøyen. Kan dere fortelle om hva dere har valgt å sette søkelys på under årets festival?
Årets festival setter søkelys på fotografiet og klassifisering. Vi har tatt utgangspunkt i at fotografiet har noen iboende egenskaper: å samle, å måle, å indeksere, å klassifisere, å kategorisere og å systematisere. Vi har presentert kunstnere og fotobøker som involverer omfattende undersøkelser og presenterer publikum for besettende innsamling, geopolitikk, taksonomi, politiske avtaler, gjenoppbygging, krig, teknologi, persepsjon, vitenskap, pseudovitenskap, overvåking, offentlig hemmelighold, det skjulte, det usynlige og det udokumenterbare. Kunstnere gjør uhåndterbare systemer materielt håndterbare gjennom å presentere arbeidet i et vidt spekter av teknikker og fotobøker.
Hovedutstillingen på tidligere Munchmuseet på Tøyen er åpen ut uken. Hva får publikum se i denne utstillingen?
På Gamle Munch presenterer fire kunstnere sine fotobøker «utbrettet». Igjennom utstillingen får man et innblikk i prosjektene og fotobøkene og muligheter til å oppleve materialet med et overblikk. Hver kunstner og fotobok gir oss sitt eget unike syn på arkiv- og dokumentasjonsprosessen, som ikke skal forstås bokstavelig, men heller settes i tvil, og for å reise spørsmål rundt erfaring og hukommelse, autentisitet og forfatterskap, og hvordan historie kan være avbildet.
Aladin Boriolis (CH) viser et utdrag fra sin bok Apian, en bok med 375 bilder av bikubenes historie, som avdekker den glemte historien innen bikubeinnovasjon, og tilbyr et fornyet perspektiv for å utfordre konvensjonelle fortellinger og oppmuntre lesernes spekulasjoner.
Kunstnerne Beata Bartecka & Łukasz Rusznica (PL) presenterer prosjektet og boken How to Look Natural in Photos - et verk om et totalitært system som bruker fotografi til sine formål. Det inkluderer refleksjoner over mekanismen og forhold knyttet til å se og fotografere, observere og bli observert, beskrive og bli beskrevet.
Lewis Bush (UK) stiller igjennom sin bok og prosjekt Depravity’s Rainbow spørsmål om hvordan det var mulig for en mann som hadde tilknytning til de høyeste nivåene i naziledelsen, og designet våpen ment å sikre og opprettholde nazistenes styre, å havne hos NASA i USA, og bygge raketter for fredelig vitenskapelig utforskning av verdensrommet.
Nina Strand (NO) stiller ut utdrag fra tre av sine fotobøker. Så, hvordan tror du at du har det? (2008) inneholder en serie fotonoveller som omhandler selvutviklingstrenden som var så til stede på begynnelsen av 2000-tallet. Det personlige bildememoaret Dr Strand (2015) kombinerer tekst og bilder for å fortelle historien om moren hennes, den avdøde norske legen, feministen og aktivisten Kitty Strand. Og hennes siste bok, Current Condition (2023) er en fotoroman i fire kapitler som zoomer inn på hennes generasjon og vår tilnærming til voksenlivet.
På tidligere Munchmuseet vises også hele bokarkivet, som var utstilt på Fotogalleriet. Kan dere si noe om dette arkivet?
I fotobokutstillingen presenterer vi en blanding av nye titler og sjeldne bøker med kunstnere fra hele verden. Bøkene presenterer publikum for en introduksjon til prosjekter og tematikker, inkludert besettende samling av brød, gransking av nasjonale sikkerhetssystemer, kategorisering av kjøretøyene til selvmordsbombere, bruk av fotografi av totalitære regimer, beslaglagte smuglervarer og villedende nøyaktige pseudovitenskapelige arkiver av dyr og naturgjenstander.
Kunstnere presentert inkluderer blant annet Archive of Modern Conflict, Mathieu Asselin (AR/FR), Beata Bartecka & Łukasz Rusznica (PL), Broomberg & Chanarin (ZA/UK) , Lewis Bush (UK), Jacqueline Hassink (NL), Benoit Jeannet (CH), Erik Kessels (NL), Jack Latham (UK), Christina de Middel (ESP), Ronit Porat (IL), Walid Raad (LB), Robert Zhao Renhui / Institute of Critical zoologists (SGP), Daniel Shea (US), Taryn Simon (US), Clare Strand (UK), Batia Suter (CH/NL) og Salvatore Vitale (SH)
I lys av å ha kuratert årets Fotobokfestival, hvordan står det egentlig til med fotoboken som kunstnerisk medium i 2023? Har dere fått øye på noen tendenser?
Fotoboken står sterkt som medium internasjonalt, spesielt gjennom gode samarbeid mellom kunstnere og grafisk designere. Ofte setter disse samarbeidene søkelys på tematikkene og materialet i boken på en dyptgående og utforskende måte. Mange kunstnere jobber med å avdekke skjulte systemer, underliggende problematikker på samfunnsutfordringer og stiller spørsmål ved eksisterende offentlige fortellinger.
Samtidig er fotoboken nå oftere førstehånds presentasjon av prosjekter heller enn dokumentasjon, med sofistikerte og gjennomgående prosjekt som kunstner har utforsket og jobbet med over lang tid. Mange kunstnere velger nå fotoboken fremfor utstillinger fordi den når ut til et stort publikum over store geografiske områder og legger derfor ned store ressurser i presentasjonen av bøkene.
FOTOBOKFESTIVAL OSLO ARRANGERES AV FORBUNDET FRIE FOTOGRAFER. ÅRETS UTGAVE ER KURATERT AV MARIANNE BJØRNMYR OG DAN MARINER SOM STÅR BAK NŌUA I BODØ. OSLO FOTOKUNSTSKOLE VAR DELTAKER UNDER FESTIVALENS ÅPNINGSHELG MED EN STAND MED PUBLIKASJONER LAGET AV SKOLENS STUDENTER. UTSTILLINGEN PÅ GAMLE MUNCH ER ÅPEN TORSDAG - FREDAG 11:00 - 19:00 OG LØRDAG - SØNDAG 11:00 - 17:00.
Ønsker du å studere fotografi eller vil du studere videokunst og film? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplass for heltids- og deltidsstudium (kveld). Skolen tilbyr undervisning i de to linjene «fotografi» og «film- og videokunst». Skolen tilbyr også fotokurs. Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning eller filmutdanning på oslofotokunstskole.no.