fotobok

16 år med inngrep mellom to permer

1/4/2023

Helt fra han var barn har Adrian Bugge hatt et øye for menneskeskapte inngrep i naturen. Nå er han bokaktuell med fotoboken Inngrep, og vi har snakket med Adrian om den ferske utgivelsen.
UTSKIPNINGSHAVN. TITANIA, JØSSINGFJORDEN, ROGALAND, 2022. Herfra skipes ilmenittkonsentratet ut i verden i store lektere – det grå fjellet i området farger verden hvit.

Du er aktuell med fotoboken Inngrep, som er din fjerde bokutgivelse. Kan du fortelle om dette prosjektet som nå er samlet mellom to permer, og hva som startet din interesse for å fotografere menneskelige inngrep i naturen?

Helt fra barndommen har jeg vært opptatt av inngrepene i Oslomarka. Jeg husker hvordan jeg var fascinert av høyspentledningene og den knitrende lyden fra de om vinteren. Det var noe urovekkende med disse fremmedelementene i skogen jeg var så glad i.

Da jeg begynte å fotografere i naturen tok jeg med inngrep som kraftlinjer og hogstfelt, slike ting som tradisjonelle naturfotografer ofte skjuler, selv om de er «overalt».

VINDRAFTVERK. TELLENES VINDPARK, SOKNDAL, ROGALAND, 2017. 50 vindturbiner som produserer strøm for Google.

Bildene i boka er fotografert over 16 år. Hvordan har prosjektet utviklet seg og tatt form underveis? Og kan du si noe om prosessen bak å samle bildene i en bok?

Som et fotografisk prosjekt begynte det for alvor med at jeg fotograferte produksjon av kunstsnø i Nordmarka i 2016 og bildet ble antatt på Høstutstillingen. Allerede da bestemte jeg meg for å lage en Inngrep-bok, men med andre prosjekter og utstillingsmuligheter for Inngrep-bildene er det først nå den er ferdig.

Jeg har fortsatt å fotografere helt frem til boken ble trykket i slutten av november 2022. Bildene er ikke i kronologisk rekkefølge eller direkte organisert etter type inngrep. Jeg har vært ute etter en visuell helhet der alt fra gruveinngrep til bearbeiding av naturen for fritidsaktiviteter (slik som kunstsnø-bildene) inngår i en større helhet.

For å lage boken har jeg samarbeidet med designer Aslak Gurholt Rønsen (Yokoland). Det var fint å få hjelp til å velge ut 57 fotografier ut fra tusenvis av bilder. Jeg håper designet har bidratt til at boken blir noe mer enn en samling bilder, at den også blir et objekt i seg selv.

DAGBRUDD. SYDVARANGER GRUVE, KIRKENES, TROMS OG FINNMARK, 2016. Dieseldrevne pumper i bunnen av bruddet som hindrer at kratrene fylles av vann og omdannes til innsjøer. Pumping trengs fortsatt når driften er stoppet og gruven nedlagt.

Ved å bla gjennom boken full av bilder av storslått natur som er utsatt for omfattende ikke-reversible inngrep er det fristende å ty til en romantisk opphøyelse av den uberørte naturen. Er dette et aktivistisk prosjekt fra din side? Ligger det en politisk agenda bak prosjektet?

Det begynte ikke som er aktivistisk prosjekt, men at jeg var interessert i kontrasten mellom naturen og de menneskelige inngrepene rent visuelt. Jeg er veldig glad i å være ute i naturen, men når jeg fotograferer synes jeg naturen trenger en motstand i form av inngrepene for å bli interessante som bilder.

Sånn sett var bildene verken en politisk protest mot de enkelte inngrepene eller en romantisk opphøyelse av naturen, men med alle bildene samlet mellom to permer er det vanskelig å ikke se prosjektet i lys av natur og klimakrisen. Det blir noe dystopisk over de folketomme landskapene hvor menneskene først og fremst er til stede gjennom inngrepene vi har gjort i naturen.

Bildene vises stort over to sider uten bildetekst under hvert bilde slik at man først kan se bildene i seg selv, men helt bakerst er det et register med litt info om stedene og inngrepene. Jeg tror ikke folk vet at det finnes så store inngrep i Norge.

Jeg har også invitert geolog Henrik H. Svensen til å skrive hvordan mennesket har blitt en geologisk kraft, der han blant annet skriver om hvordan mennesket årlig flytter på mer stein enn den naturlige erosjonen ved elver, havstrømmer, vind og isbreer til sammen. Inngrep i stein går også igjen i mange av bildene, det understreker at mange av inngrepene er evigvarende.

KUNSTSNØ. TRYVANN, NORDMARKA, OSLO, 2006. Produksjon av kunstsnø i et ellers bart landskap

Selv med en økende bevissthet rundt menneskeskapte miljøendringer er det vanskelig å se for seg at du vil gå tom for motiver i årene som kommer. Er dette et livsprosjekt for deg, eller setter du punktum nå som disse bildene er samlet mellom to permer? Hvor går prosjektet videre?

Jeg skal fortsette å følge inngrepene, men det kommer ikke nødvendigvis et nytt bind av boken. Fremover skal jeg eksperimentere med film og lydopptak for en utstilling, og jeg har tenkt å undersøke mer hvordan inngrepene påvirker oss.

Adrian Bugge under fotografering til prosjektet som nå er blitt bok.

BOKEN INNGREP AV ADRIAN BUGGE ER TILGJENGELIG OVER DISK HOS TRONSMO M.FL. OG KAN KAN BESTILLES HOS DE FLESTE BOKHANDLERE. BOKEN ER UTGITT AV KERBER VERLAG OG UTEN TITTEL. LES MER OM BOKEN PÅ ADRIANBUGGE.NO.

Ønsker du å studere fotografi eller vil du studere videokunst og film? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplass for heltids- og deltidsstudium (kveld). Skolen tilbyr undervisning i de to linjene «fotografi» og «film- og videokunst». Skolen tilbyr også fotokurs. Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning eller filmutdanningoslofotokunstskole.no.

Liknende artikler