Bli kjent med
Bli kjent med: Karoline Hjorth
8/10/2023
Stikkord:
Hvordan kunst lager du?
Jeg arbeider først og fremst med fotografi og tekst, gjerne i tillegg til skulptur og lyd i ulike konstellasjoner, litt avhengig av prosjektet. Jeg setter pris på de langsomme, omstendelige og uforutsigbare egenskapene som en analog fotografisk prosess innebærer, som jeg synes fungerer utmerket som metodisk verktøy når jeg skal portrettere et fremmed menneske. I tillegg er det en relativt avhengighetsskapende aktivitet og derfor nok også grunnen til at jeg fortsatt fotograferer. Jeg liker også å utforske samspillet mellom det visuelle og det tekstlige, og arbeider aller helst i tverrfaglige samarbeidsprosjekter. Jeg blir ellers veldig takknemlig når et prosjekt jeg har jobbet med over lang tid finner sin endelige form mellom to permer.
I tillegg til din egen kunstneriske praksis er du kunstnerisk leder for Fotografihuset. 17. august åpner dere utstilling med Stephen Gill på Sukkerbiten. Kan du fortelle litt om denne?
Det er en sann fryd å få muligheten til å vise utdrag fra tre av de nyeste seriene til den intenst produktive og alltid nyskapende Stephen Gill. Utstillinga har tittelen Please Notify The Sun, og inviterer til en fotografisk romodyssé på innsiden av en fisk, videre gjennom den mørkeste underskog av nattedyr og ut til en vidåpen skånsk slette hvor Gill planta en påle i bakken og bestemte seg for å prøve å trekke fuglene ned fra himmelen. Fotografiene, som nå vises for første gang i Norge, får selskap på veggen av tekster skrevet av Karl Ove Knausgård, som har bidratt med essays til hver av de tre publikasjonene Night Procession, Please Notify The Sun og The Pillar. Inne i prosjektrommet vises i tillegg en videoinstallasjon med utgangspunkt i Night Procession, med lydbilde laget av Gills egen datter.
Hva var det som gjorde at du begynte å jobbe med fotografi?
Med bakgrunn i sosialantropologi, kunstfotografi, journalistikk og en dose sjømannsliv, er det godt mulig at det hele koker ned til rein tilfeldighet, eventuelt i kombinasjon med en klassisk nysgjerrighet for andres tilværelser og livsvalg. Denne nysgjerrigheten synes å bli tilfredsstilt ved å oppsøke vilt fremmede med lydopptaker og fotoapparat, også vil jeg også få takke selveste internett. Den finske kunstneren Riitta Ikonen valgte seg tre ord for sitt Google-søk en vinterkveld i 2010, på leiting etter en norsk fotograf å samarbeide med, hvorpå tidenes minst optimaliserte boktittel (Mormormonologene) gikk til topps med søkeordene: "Norway, Grannies, Photographer". Tretten år seinere har Ikonen og jeg portrettert folk, flora, fauna og funga på fem kontinenter i serien Eyes as Big as Plates, og arbeidet med bok nummer tre er godt i gang.
Når visste du at du ville bli profesjonell kunstner?
Det tror jeg ikke oppstod som noen klar idé på noe bestemt tidspunkt, men en god blanding av tilfeldigheter og en raus porsjon stahet for å drive med det jeg er interessert i, har så langt latt meg holde på med dette på heltid.
Hva liker du best og dårligst med å være kunstner?
Desidert best er overraskelsene, uforutsigbarheten og alt man lærer gjennom møter, samtaler, tilfeldigheter og situasjoner man ellers aldri ville ramla over. Glimtvis tro på at man kan bidra til en form for handlingsretta endring er også høyt verdsatt. I motsatt ende av skalaen er uheldigvis følelsen av at det man driver med overhodet ikke bidrar til handlingsretta endring eller ny innsikt, og disse to fyrer hverandre opp til stadighet.
Har du ett verk eller en kunstner som har vært spesielt viktig for deg?
Umulig å velge bare én, men med fotoutdannelse fra England var det mye Martin Parr i monitor en stund, i tillegg til mange andre klassikere som Sophie Calle, Michael Wolfe, Thomas Struth, Diane Arbus, Alec Soth, Miranda July og ikke minst Stephen Gill.
Hvilke råd har du til unge mennesker som vil utdanne seg til kunstner eller fotograf?
Et fotoapparat er tidenes alibi for å invitere seg selv med på all verdens underfundige oppdagelsesreiser i mellommenneskelige farvann, naturlandskap og livserkjennelser for øvrig. Anbefaler i tillegg en kombinasjon av grunnleggende integritet og tro på eget prosjekt, respekt for det man fotograferer og en velutvikla nysgjerrighetssans.
SE MER AV KAROLINES PROSJEKTER PÅ KAROLINEHJORTH.COM, HVOR DET OGSÅ ER MULIG Å BESTILLE KAROLINES BØKER. I TILLEGG TIL EGEN KUNSTNERISK PRAKSIS ER KAROLINE KUNSTNERISK LEDER FOR FOTOGRAFIHUSET - LES MER OM FOTOGRAFIHUSETS PROGRAM HER.
Ønsker du å studere fotografi eller vil du studere videokunst og film? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplass for heltids- og deltidsstudium (kveld). Skolen tilbyr undervisning i de to linjene «fotografi» og «film- og videokunst». Skolen tilbyr også fotokurs. Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning eller filmutdanning på oslofotokunstskole.no.