Utstilling

– En stille, akselererende krise

10/18/2023

Utstillingen All the Whisperings of the World på Sukkerbiten kretser rundt det det skjøre samspillet mellom mennesker og en i økende grad truet natur. Vi har snakket med Karoline Hjort, kunstnerisk leder på Fotografihuset, om utstillingen.

Du har kuratert utstilling All the Whisperings of the World, som vises på utendørsgalleriet til Fotografihuset på Sukkerbiten. Kan du fortelle litt om hva som ligger bak denne tittelen og ideen din bak utstillingen?

Vi som vandrer rundt på jorden akkurat nå, lever våre liv parallelt med det største tapet av naturmangfold i menneskets historie, og dette utfolder seg stort sett i det stille. Tittelen på gruppeutstillinga refererer til denne stille, akselererende krisen, og er lånt fra prosjektet til Siri Ekker Svendsen, som er en av de fire deltagende kunstnerne. Sammen med Nicolai Howalt, Emanuel Cederqvist og Ori Gerhst, tematiserer de alle på hver sin måte forholdet mellom natur og menneskelig identitet, hvordan vi forklarer oss selv gjennom naturen, hvordan vi søker tilflukt i den og hvordan vi forholder oss til det som er i ferd med å forsvinne for oss.

Utstillingen samler fire kunstnerskap. Kan du fortelle litt om hver av de fire kunstnerne og prosjektene de viser?

Med utgangspunkt i sin egen dødelige allergi mot paranøtter og et stadig akselererende naturtap verden over, tematiserer Oslo-baserte Siri Ekker Svendsen sammenhengene mellom naturens kompleksitet og kroppens sårbarhet i serien All the Whisperings of the World. Paranøttreet er et enestående eksempel på såkalt mutualisme; når to eller flere arter i et økosystem danner et gjensidig samarbeid for overlevelse. Både en spesiell type bie, en sjelden orkidé og en spesialisert gnager må til for å pollinere treet og spre frøene. Bildene i utstillinga kombinerer Ekker Svendsens egne fotografier fra regnskogsområder i Peru og Brasil der paranøttreet vokser, med mikroskopbilder av både paranøttens indre og av kroppsceller som er ødelagte av allergiske reaksjoner. All the Whisperings of the World speiler forløpet av et allergisk sjokk med avskoging og tap av artsmangfold i naturen, og det målbare sidestilles med den kroppslige følelsen av å tilhøre en større sammenheng - et økosystem.

Siri Ekker Svendsen - Madre de Dios #1 (Bertholletia excelsa), 2022.

Grantreet Old Tjikko står i et øde landskap på en fjellside i Dalarna, Sverige, og betraktes som det eldste treet i verden med sine imponerende 9,600 år. Ett enkelt fotografisk negativ av denne eksepsjonelle granen, eksponert av danske Nicolai Howalt, har blitt til 97 unike bilder ved å eksponere det samme bildet på 97 forskjellige typer aldrende analoge lysfølsomme fotopapirer. Til denne utstillingen har Howalt laget en ny installasjon basert på boka Old Tjikko som kom ut i 2020. Digitaliserte bildesekvenser av de samme ukontrollerbare sølvhalidene som frembrakte aldringstegnene i de analoge fotopapirene, skaper her nye fremtoninger av ett enkelt tre, som i seg selv står som et levende bilde på en nærmest uforståelig tidslinje av flere tusenårs forløp.

Copyright Nicolai Howalt / Courtesy Martin Asbæk Gallery & Galerie Maria Lund

I videoverket The Forest, som vises sammen med Howalts verk i prosjektrommet, har London-baserte Ori Gersht fulgt sin kones familiehistorie til den forhistoriske skogen rundt Kosiv i Ukraina, hvor kameraet glir gjennom et skogkledt landskap mens det ene treet etter det andre begynner å falle til bakken. Gersht finner ikke bare en bakgrunn i dette landskapet av trær og åser, men en aktiv deltaker i personlig, nasjonal, global, og geologisk historie. The Forest vises også i 4.etg på Deichman Bjørvika, som del av det pågående samarbeidet mellom Fotografihuset og Deichman.

Stillbilder fra videoverket The Forest av Ori Gersht (2005).

På 1,830 meters høyde, rett under toppen av Bårddetjåhkkå i Nord-Sverige, ligger en værstasjon som ble bygget av Axel Hamberg i 1914. I serien Observatören presenterer svenske Emanuel Cederqvist fotografier av denne forlatte værstasjonen, som var bebodd av to værobservatører mellom 1914 og 1918 inntil en av dem forsvant i en snøstorm. Mysteriet forble uløst og værstasjonen ble stående urørt, inntil Cederqvists fotografiske dokumentasjon et godt århundre senere.  

Fra serien Observatören av Emanuel Cederqvist.

I tillegg til utstillingsverkene, kan flere av kunstnernes bøker leses i visningsrommet inne i containeren på Sukkerbiten.


Hva er på utstillingsprogrammet fremover på Sukkerbiten?  

Fotografihuset deltar på fotofestivalen Oslo Negativ med bilder fra Gauri Gills prisbelønnede serie Acts of Appearance, og den 26. oktober kl. 18 åpner årets siste utstilling på Sukkerbiten med den Oslo-baserte italienske kunstneren Giulia Mangione.

Fra den greske øya Patmos, hvor Åpenbaringen ble skrevet, til La Palma på Kanariøyene, og videre gjennom USAs vestkyst, dro Mangione på jakt etter representanter for endetidens motstandsbevegelse, og fikk innpass hos overlevere, preppere, religiøse kulter, og bunker-beboere. Utstillinga Crack of Doom undersøker myter rundt apokalypsen og reflekterer over samfunnets kollektive frykt for potensielt katastrofale hendelser og ikke minst det som skremmer oss alle mest – det ukjente.

UTSTILLINGEN ALL THE WHISPERINGS OF THE WORLD VISES PÅ FOTOGRAFIHUSET PÅ SUKKERBITEN TIL OG MED SØNDAG 22. OKTOBER. UTENDØRSUTSTILLINGEN ER ÅPEN HELE DØGNET, MENS PROSJEKTROMMET INNENDØRS ER ÅPENT FREDAG 16-20 OG LØR-SØN 12-16.

Ønsker du å studere fotografi eller vil du studere videokunst og film? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplass for heltids- og deltidsstudium (kveld). Skolen tilbyr undervisning i de to linjene «fotografi» og «film- og videokunst». Skolen tilbyr også fotokurs. Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning eller filmutdanningoslofotokunstskole.no.

Liknende artikler