Utstilling

Fotografier av morsrollen

5/10/2024

I utstillingen MOM/WOW/MOM som vises på Fotografiens Hus undersøkes morsrollen av tre fotografer. Vi har snakket med daglig leder Anna Maria Solum om utstillingen.
- Monica Larsen Vegstein var ufrivillig barnløs på denne tiden, og i prosjektet lever hun seg inn i rollen som barnas mor, sier Anna Maria Solum, daglig leder på Fotografiens Hus.


Dere viser utstillingen MOM/WOW/MOM. Kan du fortelle litt om utgangspunktet for denne utstillingen?

Fotografiens Hus sitt utstillingsprogram skal løfte fotografiet, fremme ytringsmangfold og ulike stemmer. Ofte setter vi sammen flere prosjekter til å utgjøre én gruppeutstilling der et overordnet tema utforskes gjennom ulike innfallsvinkler. «MOM/WOW/MOM» er eksempel på en slik utstilling. Utstillere Malin Westermann, Monica Larsen Vegstein og Sara Sanderud stiller ut verk som omhandler morskap og de ulike dimensjonene ved hva det vil si å være forelder.

- Da Malin Westermann ble mor savnet hun nyanserte framstillinger av hva det vil si å bli mor, en opplevelse hun selv beskriver som «en vakker, utmattende og altoppslukende transformasjon», sier Anna Maria Solum, daglig leder på Fotografiens Hus

Bilder av mor og barn er en billedsjanger med dype historiske røtter, blant annet i avbildninger av Maria og Jesusbarnet. Hvordan har de tre utstillerne gitt seg i kast med denne tradisjonsrike motivtradisjonen?

«MOM/WOW/MOM» er en utforskning av morskap, skapt av tre kvinnelige fotografer. Prosjektene deres gir innblikk i hverdagen som forelder, båndet mellom mor og barn, og forestillinger og forventninger knyttet til hva morsrollen innebærer. Utstillingen inneholder riktignok bilder av mødre og barn, men også andre type motiver inngår.

Det er mye skam og tabu knyttet til kvinnehelse, barsel og forventninger til morsrollen, og det er viktig at disse historiene løftes fram og fortelles fra kvinners eget perspektiv. Prosjektene til Westermann, Sanderud og Larsen Vegstein tar tematikken på alvor, og så langt opplever vi at utstillingen stimulerer til dialog og erfaringsutvekslinger blant våre besøkende.

- Hvert motiv framstår som fotografert med den største omsorg, og gjennomgående er et vakkert, klart sollys. Det er også mye humor i Sara Sanderuds prosjekt; et bilde av en baderomsvask viser en Babybel-ost der såpen skulle ha vært – en ost som mange småbarnsforeldre kanskje vil kjenne igjen, sier Anna Maria Solum, daglig leder på Fotografiens Hus

Kan du fortelle litt om de tre fotografene i utstillingen?

Da Malin Westermann ble mor savnet hun nyanserte framstillinger av hva det vil si å bli mor, en opplevelse hun selv beskriver som «en vakker, utmattende og altoppslukende transformasjon». I fotoserien «Matrescence» har Westermann, med nært utsnitt, avbildet mødre og barn i det de hviler, omfavner hverandre, henholdsvis ammer og dier. I galleriet henger motivene høyt og er trykket i store formater, noe som framhever verdigheten, styrken og råskapen som finnes i morskap. I noen av motivene ser barnet rett på kamera, mens i andre bilder får man øyekontakt med mor. Prosjektet viser slik til symbiosen som eksisterer mellom barn og mor, men også til deres ulike behov.

«Sommeren med Monica» er en serie med selvportretter fra da Monica Larsen Vegstein tilbragte en sommer hos en venninne og hennes fire barn. Larsen Vegstein var ufrivillig barnløs på denne tiden, og i prosjektet lever hun seg inn i rollen som barnas mor. Bildene er iscenesatte, og påkaller assosiasjoner til familiefotografier og spillefilmer. I bildeserien ser vi Monica og barna i gang med ulike aktiviteter, som tennis, riding og bading på stranden. Prosjektet tegner et vakkert bilde av livet til en privilegert familie – men som tilskuer vet man at kvinnen på bildet ikke egentlig tilhører dette universet. Slik aktualiserer også prosjektet spørsmålet om dette er en virkelighet som kan eksistere, og hva som kreves av den som skulle ønske å ta del i den.

Da Sara Sanderud ble mor for første gang, kjente hun på bekymringer og utilstrekkelighet. Ved å fotografere sin nye hverdag som forelder opplevde hun at det var mulig å skifte perspektiv og bli mer oppmerksom på de små, viktige øyeblikkene. Blant motivene i prosjektet hennes «Hvor kommer skyene fra, da»? finner vi barnetær, skitne tallerkener og en siklende baby. Hvert motiv framstår som fotografert med den største omsorg, og gjennomgående er et vakkert, klart sollys. Det er også mye humor i Sanderuds prosjekt; et bilde av en baderomsvask viser en Babybel-ost der såpen skulle ha vært – en ost som mange småbarnsforeldre kanskje vil kjenne igjen. Den forannevnte siklende babyen er trykket i stort format, og blir slik til en underlig og søt kjempebaby. Sanderuds fotografier er stilt ut lavere enn det som er vanlig, slik at bildene kan oppleves i øyehøyde. Noen må man også bøye seg ned for å få studert nærmere.

Installasjonsfoto fra utstillingen MOM/WOW/MOM som vises på Fotografiens Hus.

Dette er nest siste utstilling hos dere før sommeren. Kan du fortelle litt om neste utstilling som åpner i utgangen av mai?

Neste utstilling er Duy Nguyen – «The Sea That Swallows». Utstillingen åpner torsdag 30. mai og er en hyllest til reisen over hav som vietnamesiske flyktninger tok i tiårene etter Vietnamkrigen. Prosjektet har både en overordnet og personlig innfallsvinkel, og gjennomgående for utstillingen er at møtet med havet og maritime elementer brukes som metaforer på de psykologiske ettervirkningene av migrasjonsprosessene som fant sted fra 1975 og fram til midten av 90-tallet.

Duy Nguyen har de siste årene raskt gjort inntrykk i kunstverden, og stilt ut både ved Høstutstillingen, Østlandsutstillingen og Vårutstillingen på Fotogalleriet. For tiden er han på et ettårig kunstneropphold i Künstlerhaus i Berlin, i regi av OCA. I 2024 ble han tildelt et to-årig arbeidsstipend fra Statens Kunstnerstipend.


UTSTILLINGEN
MOM/WOW/MOM MED MALIN WESTERMANN, MONICA LARSEN VEGSTEIN OG SARA SANDERUD VISES PÅ FOTOGRAFIENS HUS TIL OG MED 26. MAI.

Ønsker du å studere fotografi eller vil du studere videokunst og film? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplass for heltids- og deltidsstudium (kveld). Skolen tilbyr undervisning i de to linjene «fotografi» og «film- og videokunst». Skolen tilbyr også fotokurs. Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning eller filmutdanningoslofotokunstskole.no.

Liknende artikler