Film- og video
- Utdanningen er klart givende på et høyt nivå
6/23/2023
Stikkord:
Du har vært sensor for avgangsstudentene på Oslo Fotokunstskoles utdanning innen Film- og videokunst. Hvordan vil du beskrive årets avgangskull? Er det noen tendenser å spore innen arbeidsformer og tematikker som opptar studentene?
Ført og fremst, det er et privilegium og en glede å kunne være sensor for studenter som lager sine første verk etter ett års utdannelse. Det var absolutt et høyt nivå rent teknisk og de viste individuell bruk av format og teknikk. Lyden ble ofte sentral del av filmene og i det hele viste de at her hadde de lært mye på ett år!
Tematisk kom det fram i flere filmer ting som ensomhet og det å leve i by kontra natur. Identitet var et tema som dukket opp på ulikt vis i flere filmer.
Oslo Fotokunstskole tilbyr utdanning til de som er interessert i å lære mer om video og film, utforske mediet og utvikle egne prosjekter, enten for å arbeide på egne ben eller søke videre til høyere film- eller kunstutdanning. Hvor viktig er det med utdanninger som denne hvis man vil jobbe med film- eller videokunst?
Utdanningen er klart givende på et høyt nivå. Studentene hadde inne mange referanser til film som de bevisst forsket på. Den brede og gode tekniske erfaringen er svært bra å ha inne før en søker videre i feltet. Det vitner om god ledelse, bra undervisning også basert på et knippe interessante gjestelærere.
Du jobber i en rekke medier og uttrykksformer som kunstner, blant annet film, maleri, fotografi, performance, skulptur m.m. Filmfeltet er sadig i endring, og i tillegg til tradisjonell filmproduksjon finnes det mange måter å lage film og få den ut til et publikum. Hva ser du for deg at behøves av erfaring og egenskaper for kunstnere som vil uttrykke seg med bevegelige bilder i fremtiden?
Teknikkene er som sagt solide. Det jeg savnet var eksperiment og nye tanker rundt det å bruke bevegelige bilder i andre format enn en screening, hvor seer som oftest er knyttet til et sete. Tanker om hvor er seer i forhold til verket? Hva betyr det fysiske formatet ? Hva betyr rommet, stedet det blir vist uansett om det er rom ute eller inne? Kan bildet bli del av et objekt? En performance? Hva/hvor er det bevegelig bildet i vår verden i dag? Disse feltene burde bli del av diskusjonen når de lager film/videoverk.
På hjemmesiden til Nasjonalmuseet kan vi lese at du skal ha en retrospektiv utstilling der i 2025. Kan du si noe om hva vi har i vente i denne utstillingen?
Ojsann, ja der kan sies mye ! Jeg vil først og fremst si at det å lage en retrospektiv utstilling er noe helt annet enn et prosjekt eller en soloutstilling. Det er interessant å se tilbake samt framover i samme rom og Lyshallen med sine dimensjoner, 8 meter til taket, er fantastiske saler. Jeg gleder meg til å lage en flow mellom verk uansett om det er lyd, maleri, tekst, film, video eller millioner av år gammel marmor.
AK DOLVEN HAR VÆRT SENSOR FOR EKSAMENSFILMENE TIL STUDENTENE VED OSLO FOTOKUNSTSKOLES LINJE FOR FILM- OG VIDEOKUNST, SE MER FRA DOLVEN PÅ AKDOLVEN.COM. SE STUDENTENES AVGANGSFILMER HER. LES MER OM SKOLENS FILMUTDANNING (HELTID OG DELTID) OG SØK STUIDEPLASS I DAG.
Ønsker du å studere fotografi eller vil du studere videokunst og film? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplass for heltids- og deltidsstudium (kveld). Skolen tilbyr undervisning i de to linjene «fotografi» og «film- og videokunst». Skolen tilbyr også fotokurs. Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning eller filmutdanning på oslofotokunstskole.no.