Bli kjent med

Bli kjent med: Christina Leithe

10/17/2024

Kunstner og fotograf Christina Leithe visste hun ville bli kunstner allerede på videregående. Vi har snakket snakket med Christina om bildene hun lager, tiden på kunstakademiet i Malmö og om hennes vei inn i kunsten.
Christina Hansen. Foto: Pål Otnes

Hvordan kunst lager du?

Jeg jobber med analogt sort/hvitt fotografi og fotobøker. Prosjektene mine tar form som arkivserier med flere hundre bilder i hver. Jeg bruker arkivet som en metode for å organisere og forstå, noe som også er en fremgangsmåte i kognitiv terapi for å bearbeide hendelser og lære av minner og erfaringer.

Jeg er interessert i begreper som kobler sammen følelser, tradisjoner og kultur—som reflekterer dype, indre opplevelser rundt refleksjon, følelser og relasjoner mellom mennesker. Jeg har jobbet med temaer som melankoli, savn og empati. Da jeg fordypet meg i empati, ble jeg spesielt interessert i hvordan det henger sammen med forståelsen av både seg selv og andre. Dette ledet meg til å utforske begrepet botsgjerning, som jeg  jobber med nå.

De forberedende undersøkelsene mine består både av å studere relevant faglitteratur og gjøre skisser med notater. Min siste studiereise var sommeren i fjor, da jeg bodde på Metochi, et tidligere kloster som nå fungerer som studiesenter på Lesvos. Der fordypet jeg meg i utvalgte tekster av Meister Eckhart og utforsket botsgjerning i gresk kultur.

Christina Leithe, fra arkivet Acts of Repetition. Dokumentasjon fra utstilling på Kunstpunkt Lista 2022.

Hva var det som gjorde at du begynte å fotografere?

I de første årene på kunstakademiet jobbet jeg med mange ulike uttrykk. Jeg var lenge opptatt av at det ikke skulle være tydelig at jeg var en kvinnelig kunstner, fordi jeg følte det kunne være stigmatiserende og begrensende i kunstverdenen. Men på et tidspunkt påpekte professoren min at det kanskje var akkurat dette jeg burde utforske, i stedet for å unngå feministiske temaer. Dette førte til at jeg begynte å portrettere kvinner, og jeg ble spesielt fascinert av den kvinnelige flanøren som både karakter og historieforteller i fotografiet.

Når visste du at du ville bli profesjonell kunstner?

Jeg tror jeg valgte kunst som yrke allerede på videregående. Det var på Kunstskolen i Bergen, en forskole lik Oslo Fotokunstskole, at jeg først fikk troen på at det faktisk var mulig å gjennomføre. Bevisstheten om at det ikke var en selvfølge å klare seg som kunstner kom senere, spesielt da jeg ble introdusert for hva det vil si å være en profesjonell kunstner.

Christina Leithe, fra arkivet Projections. Foto: Tor Simen Ulstein

Hva liker du best og dårligst med å være kunstner?

Jeg er veldig glad i å jobbe med kunst. Elsker det å komme inn i boblen, eller sonen, eller hva man skal kalle det når fokus er altoppslukende. For meg er det ikke bare en måte å være på men også et språk, en uttrykksmåte. Ikke å lage kunst ville være som ikke å snakke. Så da kan jeg nok si at det dårligste må nok være når hverdagen handler om alt annet enn å gjøre kunst. Som søknadsskriving, regnskap og annet administrativt arbeid.

Har du ett bilde eller en kunstner som har vært spesielt viktig for deg?

Anish Kapoor var utrolig viktig for meg som inspirasjon til å bli kunstner. Hans blå halvskall med utømmelig ingenting synes jeg fortsatt er helt fantastiske. Serien heter Void, hvor halvkuler er dekket av mørkeblått pigment. De konkave delene av halvkulene er mørke, overraskende uten noe hint av lys, slik at betrakteren opplever en ufattelig dybde. Som Kapoor selv sier: “Nothing is Everything”. Det var noe med at verket ikke bare var utsøkt gjort, men at det var så sterkt emosjonelt, som var en ny og utrolig følelse.

Nan Goldin har også vært en stor inspirasjon for meg, spesielt måten hun skildrer intime følelser i nære relasjoner, og hvordan de hun portretterer fremstår gjennom linsen av hennes egne emosjoner.

Christina Leithe, fra arkivet Acts of Repetition. Dokumentasjonsfoto fra utstilling på Bomuldsfabrikken 2023. Foto: Tor Simen Ulstein

Hvilke råd har du til unge mennesker som vil utdanne seg til kunstfotografer?

Gjør din egen greie, og ikke la noen andre prøve å overbevise deg om noe annet. Det er viktig å prøve mye under utdannelsen, men jeg tror jeg lot meg lede, eller distrahere, for mye. Når jeg begynte å gjøre mine greier, ble jeg mer fokusert, og tilliten til det jeg jobbet med steg. Husk at kunst krever tid – og da mener jeg konkret, sett av rikelig med tid til å jobbe med kunsten din. Rektor ved Konsthögskolan i Malmö, Gertrud Sandqvist, sa alltid: "Hvis du kan la være å lage kunst, så kan du droppe det. Men hvis du ikke kan la være, så gjøre det!"

SE MER AV CHRISTINA LEITHE PÅ CHRISTINALEITHE.COM OG FØLG CHRISTINA PÅ @CHRISTINALEITHEH. CHRISTINAS BØKER KAN BLANT ANNET KJØPES PÅ BOKHANDELEN TRONSMO.

Ønsker du å studere fotografi eller vil du studere videokunst og film? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplass for heltids- og deltidsstudium (kveld). Skolen tilbyr undervisning i de to linjene «fotografi» og «film- og videokunst». Skolen tilbyr også fotokurs. Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning eller filmutdanningoslofotokunstskole.no.

Liknende artikler