Bli kjent med

Bli kjent med Lasse Årikstad

Kunstner og tidligere OFKS-student Lasse Årikstad er juryleder for Høstutstillingen, som er i sin avsluttende uke. Vi har snakket med Lasse om hans vei inn i kunsten, kunsten han lager og om å starte eget galleri.
Lasse Årikstad. Foto: Ola Vatn

Du er juryleder for Høstutstillingen 2024, som nå er inne i sin avsluttende uke. Kan du fortelle litt om denne prosessen og om årets utstilling som nå vises på Kunstnernes Hus?

Prosessen med Høstutstillingen er veldig gøy, intens, tidvis frustrerende og enormt lærerik. Juryeringen er anonym så vi vurderer verkene på egne premisser og kvalitet. Det er veldig viktig med en god og krystallklar søknad. Gode dokumentasjonsbilder og en klar intensjon med verket. Det er mye lettere for oss som jury å ta stilling til verket dersom det ikke er noen tvil om at det vi ser er det vi får om verket blir antatt.

Hvordan kunst lager du?

Jeg vil si at min praksis er litt ikke-mediespesifikk. Jeg har ikke noe kort svar. Jeg maler, lager skulpturer, installasjon, collage, tegning og har de siste 5 årene også laget noen kortfilmer. Jeg har alltid vært mer opptatt av ideer og friheten til å gjøre hva jeg vil, hvordan jeg vil. Idealet om en kunstnerisk signatur er viktig for mange, men ikke for meg. Jeg arbeider alltid med mange parallelle ideer som gir energi til hverandre. Jeg arbeider med kunst først og fremst for meg selv og fordi jeg elsker det. Jeg ønsker ikke sette noen begrensninger på meg selv for hva jeg kan og ikke kan gjøre. Om det er smart sånn rent karrieremessig er et annet spørsmål.

Installasjonsfoto fra Kristiansand Kunsthall 2024. Foto: Tor Simen Ulstein

Hva var det som gjorde at du begynte å lage kunst?

Veien til å bli kunstner har på en måte ligget foran nesen min hele veien. Som 98% av alle mannlige kunstnere i min generasjon begynte jeg å skate tidlig på nittitallet. Hele den kulturen er jo veldig visuell med grafikk og tegninger på brettet, og dokumentering av triks med foto og film. Mye av dette synes jeg var enormt inspirerende og flere av de tingene jeg trodde var helt originalt med denne kulturen ser jeg at bare var stjålet fra tidligere kunstnere, fransk nybølgefilm, platecovere osv. Men det å la seg inspirere og regelrett stjele ting fra andre skjer jo i kunstverden også, fortsatt. Men jeg ville aldri for eksempel gå på tegning form og farge for å lære å tegne en vase for så å skyggelegge den.

Lasse Årikstad - Killing Time as Time is Killing Me. Foto: Tor Simen Ulstein

Når visste du at du ville bli profesjonell kunstner?

Hva annet kan man gjøre? Har alltid som nevnt tidligere tegnet, tatt bilder og filmet skatevideoer, men definerte ikke det som kunst overfor meg selv. Først i 2005, da jeg begynte på Oslo Fotokunstskole, så trodde jeg at jeg ville bli fotograf, men så var det så mye Photoshop og etterbehandling at jeg mistet litt interessen for det spontane og morsomme med foto. Det å oppsøke mennesker og situasjoner var det som interesserte meg. Jeg var lenge skeptisk til samtidskunsten og den verdenen der, men husker en gang det sa klikk. Det var et Wolfgang Tillmans foto av en lilje oppi en plastikkflaske. Det var litt sånn “i get it!” øyeblikk for min del. Et stilleben fra min egen samtid som både var stygt og vakkert på samme tid. På Oslo Fotokunstskole ble jeg eksponert for kunstfilm, installasjon og sånne ting som gjorde at jeg begynte å oppsøke kunstverden mer på egenhånd.

Installasjonsfoto fra utstillingen ??????????????????????? av Lasse Årikstad på Van Etten i 2021. Foto: Tor Simen Ulstein

I tillegg til din egen praksis driver du det kunstnerdrevne galleriet Palass (KRS), og du var også med å grunnlegge Bergensgalleriet FELT. Hva var det som fikk deg til å starte Palass? Har du noen råd til unge kunstnere som ønsker å starte eget galleri?

Både med Palass og FELT var det et ønske om å bidra til å gjøre egen kunstscene mer spennende og vital. FELT ble startet av meg og noen av mine beste venner i felleskap etter master-utdanning. Det var veldig gøy, men så flyttet jeg til Buenos Aires fordi kjæresten min skulle studere der, så da ble det med det ene året. Vi to driver Palass sammen nå i Kristiansand, hvor vi flyttet under covid. Kristiansand hadde ikke et vanlig galleri og vi startet som det første kunstnerdrevne stedet for å kunne inviterer både lokale, men også folk utenfra til å gjøre utstillinger. Vi har blitt godt tatt i mot og har hatt 16 utstillinger på rundt to år. Vi har superfine og billige lokaler 100m fra den nyåpnede Kunstsiloen.  Det er gøy å drive noe på et sted som kulturelt er litt som et blankt ark. Det er en fantastisk kunsthall der og mange veldig gode og seriøse kunstnere der, så miljøet er bra, men vi trenger å eksponere menneskene i byen for noe annet enn grafikk med glass og passepartout som passer over sofaen. Hvis noen unge skal starte galleri vil jeg bare si DO IT! Allier deg med noen du liker å tilbringe mye tid med og gjerne en gruppe folk som har litt forskjellige skills de kan bringe til bordet.

Stein #4 av Lasse Årikstad fra utstillingen ??????????????????????? på Van Etten i 2021. Foto: Tor Simen Ulstein

Hva liker du best og dårligst med å være kunstner?

Det beste med å være kunstner er den daglige frihet til å disponere tiden i eget tempo med varierte arbeidsoppgaver som du genuint bryr deg om. Verste med å være kunstner er krav om selvpromotering, økonomi og administrative oppgaver som er en overraskende stor del av det å være kunster i 2024. Elendig betaling i stort sett alle situasjoner etc. Jeg ville likevel aldri byttet jobb med noen, bare så det er sagt.

Vandreren av Lasse Årikstad. Foto: Tor Simen Ulstein

Har du ett bilde eller en kunstner som har vært spesielt viktig for deg?

Ja. Først en av skulptur av Franz West som sto i Kristiansand i 15 år og som nå er flyttet til Jeløya. De første årene jeg så denne tenkte jeg wtf er dette for noe dritt, så kom jeg over kneika og begynte å elske den. En stor rosa skulptur som ble kalt den rosa bæsjen i Kristiansand. Mange år senere så jeg denne skulpturen både på Tate Modern i London og Pompidou-senteret i Paris, som huset den store retrospektive utstilling av Franz West. Det var et fint gjensyn. En annen a-ha opplevelse var faktisk en skoletur med Oslo Fotokunstskole til Paris i 2006. En stor Robert Rauschenberg retrospektiv på Pompidou-senteret satt som en knyttneve i solar plexus. Verkene var rundt 50 år gamle da, men husker jeg tenkte at det så mer samtidig ut enn samtiden. Kanskje det var da jeg egentlig skjønte at jeg ville drive med kunst?

Hvilke råd har du til unge mennesker som vil utdanne seg som kunstnere?

Bli kunstner hvis du virkelig brenner for det og det kjennes viktig for deg. Dyrk friheten og ikke kast deg på trender.

TIDLIGERE OFKS-STUDENT LASSE ÅRIKSTAD ER KUNSTNER, JURYLEDER FOR HØSTUTSTILLINGEN OG GRUNNLEGGER AV VISNINGSROMMENE FELT OG PALASS (KRS). FØLG LASSE PÅ @LASSEARIKSTAD.

Ønsker du å studere fotografi eller vil du studere videokunst og film? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplass for heltids- og deltidsstudium (kveld). Skolen tilbyr undervisning i de to linjene «fotografi» og «film- og videokunst». Skolen tilbyr også fotokurs. Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning eller filmutdanningoslofotokunstskole.no.

Liknende artikler